Jak se tyto tři pojmy liší?
Na pojistné smlouvě o pojištění vozidel mohou vystupovat mimo pojistitele (pojišťovny) až 3 další osoby - pojistník, provozovatel a vlastník.
Pojistník je ten, kdo uzavírá pojistnou smlouvu
Provozovatel je ten, kdo vozidlo užívá. Pozor - novela silničního zákona z roku 2024 upravuje i zákon o povinném ručení. Dříve byla povinnost zajistit pojištění vozu na vlastníkovi. Nově je to výhradně provozovatel, kdo je povinnen zajistit povinné ručení vozidla. V naprosté většině případů je vlastník shodný s provozovatelem, proto k žádné faktické změně nedochází. Rozdíl změna představuje převážně u vozidel na leasing, kde v některých typech leasingu je vlastníkem leasingová společnost a provozovatelem leasingový nájemce.
Vlastník je vždy uveden ve velkém technickém průkazu.
Z povinného ručení se platí škody na cizím majetku, z havarijního pojištění zase na tom vlastním. Tak by se dala ve zkratce shrnout náplň obou typů pojištění. Jenže co když se vám klasické havarijko vzhledem ke stáří vozu nevyplatí, a přesto chcete zůstat chráněni alespoň před nepříznivými povětrnostními vlivy, vandalismem nebo třeba zvěří? Odpovědí může být mini havarijní pojištění.
Už je to zase tady: čeká vás technická na motorku. Připravili jsme přehledný manuál, který poradí všem motorkářům, jak často absolvovat STK, co všechno předem zkontrolovat a co bývá nejčastější příčinou neúspěšné kontroly. Připomeneme, jaký postih hrozí při jízdě bez platné technické a co jsou to homologované součástky.
V České republice žije přes 2 miliony důchodců a velká část z nich stále aktivně řídí. Pro mnoho seniorů zůstává řízení klíčem k nezávislosti – pomáhá jim zůstat v kontaktu s rodinou, nakoupit si nebo dojet k lékaři.