Jak se tyto tři pojmy liší?
Na pojistné smlouvě o pojištění vozidel mohou vystupovat mimo pojistitele (pojišťovny) až 3 další osoby - pojistník, provozovatel a vlastník.
Pojistník je ten, kdo uzavírá pojistnou smlouvu
Provozovatel je ten, kdo vozidlo užívá. Pozor - novela silničního zákona z roku 2024 upravuje i zákon o povinném ručení. Dříve byla povinnost zajistit pojištění vozu na vlastníkovi. Nově je to výhradně provozovatel, kdo je povinnen zajistit povinné ručení vozidla. V naprosté většině případů je vlastník shodný s provozovatelem, proto k žádné faktické změně nedochází. Rozdíl změna představuje převážně u vozidel na leasing, kde v některých typech leasingu je vlastníkem leasingová společnost a provozovatelem leasingový nájemce.
Vlastník je vždy uveden ve velkém technickém průkazu.
Povinné ručení je – jak název napovídá – povinným pojištěním, které vlastníkům vozidel ukládá zákon. Přesto se občas najdou řidiči, kteří na pojištění zapomenou nebo si myslí, že ho mít nemusí. Takový přístup se ale může pořádně prodražit. Hrozí totiž nejen vážné komplikace v případě nehody doma i v zahraničí, ale také sankce od policie i České kanceláře pojistitelů (ČKP).
Zatímco povinné ručení si musíte platit u každého auta bez ohledu na jeho stáří, u havarijního pojištění už je vaše účast zcela dobrovolná. Ačkoliv dříve platilo, že pojištění se vyplatí primárně jen u nových aut, s rostoucí cenou ojetin se situace mění. Komu se dnes havarijko vyplatí?
Chataření patří k české kultuře skoro jako pivo ke guláši. V Evropě vlastní víc rekreačních objektů na osobu jen Švédové. Pokud i vám říká některá chata nebo chalupa pane, ani letos vás nemine její zazimování. Co všechno musíte zařídit, než přijdou první mrazíky? Vezmeme to popořadě.