Jak se tyto tři pojmy liší?
Na pojistné smlouvě o pojištění vozidel mohou vystupovat mimo pojistitele (pojišťovny) až 3 další osoby - pojistník, provozovatel a vlastník.
Pojistník je ten, kdo uzavírá pojistnou smlouvu
Provozovatel je ten, kdo vozidlo užívá. Pozor - novela silničního zákona z roku 2024 upravuje i zákon o povinném ručení. Dříve byla povinnost zajistit pojištění vozu na vlastníkovi. Nově je to výhradně provozovatel, kdo je povinnen zajistit povinné ručení vozidla. V naprosté většině případů je vlastník shodný s provozovatelem, proto k žádné faktické změně nedochází. Rozdíl změna představuje převážně u vozidel na leasing, kde v některých typech leasingu je vlastníkem leasingová společnost a provozovatelem leasingový nájemce.
Vlastník je vždy uveden ve velkém technickém průkazu.
V České republice žije přes 2 miliony důchodců a velká část z nich stále aktivně řídí. Pro mnoho seniorů zůstává řízení klíčem k nezávislosti – pomáhá jim zůstat v kontaktu s rodinou, nakoupit si nebo dojet k lékaři.
Pojistné podvody představují stále větší výzvu nejen pro pojišťovny, ale i pro celou společnost. Meziročně jejich objem pozvolna narůstá. Způsobují finanční ztráty, které se promítají do vyšších cen pojištění pro poctivé klienty. V tomto článku se dozvíte, co je to pojistný podvod, jak probíhá nahlášení pojistné události a jak v praxi funguje prevence a odhalování podvodů. Zaměříme se také na roli institucí, jako je Česká asociace pojišťoven.
Velké technické průkazy se od roku 2024 staly minulostí, dopravní úřady už je nevydávají. Dříve přitom byly důležitou součástí každé technické kontroly vozidla, protože se právě do nich zapisovaly důležité údaje a termíny. Jak to probíhá dnes?