Jak si navrhnout funkční transformátor? Jak spočítat počet závitů? Návrh transformátoru včetně kalkulace.
Transformátor je elektrické zařízení, které slouží pro přenos energie z jednoho obvodu do druhého.
K přeměně napětí v obvodech dochází podle Faradayova zákonu o elektromagnetické indukci. Zákon říká, že napětí indukované ve smyčce je přímo úměrné změně magnetického toku. Pro vynález transformátoru byl klíčový objev dánského fyzika Hanse Christiana Orsteda. Ørsted objevil, že proud plynoucí přes vinutí vytváří magnetické pole. Okolo roku 1815 jako první tento fyzik demonstroval, že elektřina a magnetismus jsou vzájemně propojeny. Více o transformátoru na: transformátor.
Pro návrh transformátoru potřebujeme v podstatě vědět tři veličiny. Zbytek dopočítáme. Základ tvoří napětí primáru, napětí sekundáru a proud sekundáru. Nejdříve si rozmyslíme na co budeme transformátor potřebovat.
P = U*I | v našem případě tedy: 12*2 = 24W
Protože transformátory nemají 100% účinnost, měli bychom k výkonu připočítat cca 15% výkonu navíc.
I = P / U | v našem případě tedy: 27,6 / 230 = 0,12A
Tento údaj se nám ude hodit při dimenzování vodiče
Kdyby bylo jádro bylo menší než má transformátor by se zahříval
Vzorec: S = DruháOdmocina (P) | v našem případě tedy: DruháOdmocnina (27,6) = 5,25 cm2
Nakonec se pustíme do výpočtu množství jednotlivých závitů vinutí.
np = (45/S) * Up = (45/5,25) * 230 = 1972 závitů
ns = (45/S) * Us = (45/5,25) * 12 = 103 závitů
Ceny elektřiny a plynu hlavně loni potrápily mnoho domácností. Letos je situace o něco lepší, přesto se pořád nabízí otázka, co bude dál. Hned na úvod musíme říct, že se skutečně jedná jen o předpoklady a odhady. Jisté není v této oblasti nikdy nic. Přesto nám některé ukazatele říkají, jak by se asi mohly ceny energií vyvíjet v dalších letech. Tak se na to pojďme podívat trochu podrobněji.
Jen za loňský rok zaznamenali policisté téměř 95 tisíc nehod. Vyplývá to z jejich statistik – a nutno podotknout, že sem spadají pouze nehody, které policie nějakým způsobem řešila. Menší incidenty, kdy si jejich účastníci vystačili jen s vyplněním záznamu o nehodě, tady ani zahrnuty nejsou. Z těchto čísel vyplývá, že nehody se zkrátka stávají a sem tam postihnou i ty nejopatrnější řidiče. Pojďme se tedy podívat na to, jak v takovém případě postupovat.
Přišli jste k zaparkovanému autu a zjistili, že ho „zdobí“ nový škrábanec či promáčklina? Nebo jste na parkovišti sami „ťukli“ do jiného auta? Není třeba propadat panice, takové věci se bohužel stávají poměrně často. Důležité je postavit se k tomu čelem a vzniklou situaci řešit. Jak postupovat? A co dělat, pokud někdo naboural vás, ale z místa nehody ujel?