Uhlíková stopa je ukazatel, který udává množství emisí CO2 vyprodukovaných během jednotlivých lidských aktivit. Tedy souhrnnou spotřebu energií (fosilních paliv), výrobků a služeb. V praxi to vypadá tak, že je možné vypočítat dopad na životní prostředí (množství vyprodukovaného CO2), například toho, co si dáte ráno k snídani, vaší cesty do práce nebo na dovolenou.
Tyto výpočty však nikdy nebudou naprosto přesné, ale spíše orientační. Nejvýznamnější výhodou tohoto ukazatele je fakt, že díky němu můžete porovnávat alternativy v každé oblasti. Například, zda je šetrnější (případně o kolik) si dát k obědu steak z argentinského hovězího nebo čočku s vejcem z lokální produkce, či jestli je lepší jet na dovolenou vlakem nebo letět letadlem.
Uhlíkovou stopu lze rozdělit na dvě kategorie: přímou a nepřímou. Pokud dáme jako příklad osobní automobil, jeho přímá uhlíková stopa je dána spotřebou paliv na ujetý kilometr. Naopak nepřímá uhlíková stopa vypovídá o všem, co předcházelo prvním ujetým kilometrům, jeho výroba, těžba surovin potřebných k jeho výrobě, přeprava surovin a částí, a to až po jeho likvidaci.
Ceníky DPI: Jaké jsou ceny dodavatelů poslední instance?
Ceníky DPI: Jaké jsou ceny dodavatelů poslední instance?
Kybernetické hrozby jsou stále aktuálnějším tématem a týkají se nás všech. Představa hackera, který v potemnělém pokoji hledá způsoby, jak se nabourat zrovna do vašeho mobilu, většinou s realitou mnoho společného nemá. Daleko pravděpodobnější je, že se stanete obětí hackerského programu, který náhodně vyhledává a napadá různá zařízení, nebo že si stáhnete či otevřete zavirovaný soubor. Čím silnější je vaše ochrana, tím menší budou mít útočníci šanci.
Povinné ručení je – jak název napovídá – povinným pojištěním, které vlastníkům vozidel ukládá zákon. Přesto se občas najdou řidiči, kteří na pojištění zapomenou nebo si myslí, že ho mít nemusí. Takový přístup se ale může pořádně prodražit. Hrozí totiž nejen vážné komplikace v případě nehody doma i v zahraničí, ale také sankce od policie i České kanceláře pojistitelů (ČKP).
Zatímco povinné ručení si musíte platit u každého auta bez ohledu na jeho stáří, u havarijního pojištění už je vaše účast zcela dobrovolná. Ačkoliv dříve platilo, že pojištění se vyplatí primárně jen u nových aut, s rostoucí cenou ojetin se situace mění. Komu se dnes havarijko vyplatí?