Uhlíková stopa je ukazatel, který udává množství emisí CO2 vyprodukovaných během jednotlivých lidských aktivit. Tedy souhrnnou spotřebu energií (fosilních paliv), výrobků a služeb. V praxi to vypadá tak, že je možné vypočítat dopad na životní prostředí (množství vyprodukovaného CO2), například toho, co si dáte ráno k snídani, vaší cesty do práce nebo na dovolenou.
Tyto výpočty však nikdy nebudou naprosto přesné, ale spíše orientační. Nejvýznamnější výhodou tohoto ukazatele je fakt, že díky němu můžete porovnávat alternativy v každé oblasti. Například, zda je šetrnější (případně o kolik) si dát k obědu steak z argentinského hovězího nebo čočku s vejcem z lokální produkce, či jestli je lepší jet na dovolenou vlakem nebo letět letadlem.
Uhlíkovou stopu lze rozdělit na dvě kategorie: přímou a nepřímou. Pokud dáme jako příklad osobní automobil, jeho přímá uhlíková stopa je dána spotřebou paliv na ujetý kilometr. Naopak nepřímá uhlíková stopa vypovídá o všem, co předcházelo prvním ujetým kilometrům, jeho výroba, těžba surovin potřebných k jeho výrobě, přeprava surovin a částí, a to až po jeho likvidaci.
Ceníky DPI: Jaké jsou ceny dodavatelů poslední instance?
Ceníky DPI: Jaké jsou ceny dodavatelů poslední instance?
Ceny elektřiny a plynu hlavně loni potrápily mnoho domácností. Letos je situace o něco lepší, přesto se pořád nabízí otázka, co bude dál. Hned na úvod musíme říct, že se skutečně jedná jen o předpoklady a odhady. Jisté není v této oblasti nikdy nic. Přesto nám některé ukazatele říkají, jak by se asi mohly ceny energií vyvíjet v dalších letech. Tak se na to pojďme podívat trochu podrobněji.
Jen za loňský rok zaznamenali policisté téměř 95 tisíc nehod. Vyplývá to z jejich statistik – a nutno podotknout, že sem spadají pouze nehody, které policie nějakým způsobem řešila. Menší incidenty, kdy si jejich účastníci vystačili jen s vyplněním záznamu o nehodě, tady ani zahrnuty nejsou. Z těchto čísel vyplývá, že nehody se zkrátka stávají a sem tam postihnou i ty nejopatrnější řidiče. Pojďme se tedy podívat na to, jak v takovém případě postupovat.
Přišli jste k zaparkovanému autu a zjistili, že ho „zdobí“ nový škrábanec či promáčklina? Nebo jste na parkovišti sami „ťukli“ do jiného auta? Není třeba propadat panice, takové věci se bohužel stávají poměrně často. Důležité je postavit se k tomu čelem a vzniklou situaci řešit. Jak postupovat? A co dělat, pokud někdo naboural vás, ale z místa nehody ujel?