Uhlíková stopa

Uhlíková stopa je ukazatel, který udává množství emisí CO2 vyprodukovaných během jednotlivých lidských aktivit. Tedy souhrnnou spotřebu energií (fosilních paliv), výrobků a služeb. V praxi to vypadá tak, že je možné vypočítat dopad na životní prostředí (množství vyprodukovaného CO2), například toho, co si dáte ráno k snídani, vaší cesty do práce nebo na dovolenou.

Tyto výpočty však nikdy nebudou naprosto přesné, ale spíše orientační. Nejvýznamnější výhodou tohoto ukazatele je fakt, že díky němu můžete porovnávat alternativy v každé oblasti. Například, zda je šetrnější (případně o kolik) si dát k obědu steak z argentinského hovězího nebo čočku s vejcem z lokální produkce, či jestli je lepší jet na dovolenou vlakem nebo letět letadlem.

Uhlíkovou stopu lze rozdělit na dvě kategorie: přímou a nepřímou. Pokud dáme jako příklad osobní automobil, jeho přímá uhlíková stopa je dána spotřebou paliv na ujetý kilometr. Naopak nepřímá uhlíková stopa vypovídá o všem, co předcházelo prvním ujetým kilometrům, jeho výroba, těžba surovin potřebných k jeho výrobě, přeprava surovin a částí, a to až po jeho likvidaci.

Podobné často kladené otázky

S tématem souvisí

Objevte více v Magazínu Kalkulátor.cz

Jak to bude s cenou elektřiny a plynu do roku 2030?

Jak to bude s cenou elektřiny a plynu do roku 2030?

Ceny elektřiny a plynu hlavně loni potrápily mnoho domácností. Letos je situace o něco lepší, přesto se pořád nabízí otázka, co bude dál. Hned na úvod musíme říct, že se skutečně jedná jen o předpoklady a odhady. Jisté není v této oblasti nikdy nic. Přesto nám některé ukazatele říkají, jak by se asi mohly ceny energií vyvíjet v dalších letech. Tak se na to pojďme podívat trochu podrobněji.

Bourali jste? Poradíme, co dělat

Bourali jste? Poradíme, co dělat

Jen za loňský rok zaznamenali policisté téměř 95 tisíc nehod. Vyplývá to z jejich statistik – a nutno podotknout, že sem spadají pouze nehody, které policie nějakým způsobem řešila. Menší incidenty, kdy si jejich účastníci vystačili jen s vyplněním záznamu o nehodě, tady ani zahrnuty nejsou. Z těchto čísel vyplývá, že nehody se zkrátka stávají a sem tam postihnou i ty nejopatrnější řidiče. Pojďme se tedy podívat na to, jak v takovém případě postupovat.

Nabourané auto na parkovišti: Jak postupovat, ať už jste majitel vozu, nebo viník nehody?

Nabourané auto na parkovišti: Jak postupovat, ať už jste majitel vozu, nebo viník nehody?

Přišli jste k zaparkovanému autu a zjistili, že ho „zdobí“ nový škrábanec či promáčklina? Nebo jste na parkovišti sami „ťukli“ do jiného auta? Není třeba propadat panice, takové věci se bohužel stávají poměrně často. Důležité je postavit se k tomu čelem a vzniklou situaci řešit. Jak postupovat? A co dělat, pokud někdo naboural vás, ale z místa nehody ujel?