Další jednotky elektrického proudu

Ampér je základní jednotkou měření elektrického proudu. Ampér označuje velikost procházejícího elektromagnetického proudu. Jeden ampér prochází obvodem pokud je jeho velikost toku elektrického náboje 1 coulomb za 1 sekundu. Dílčími jednotkami ampéru jsou mikroampér a miliampér.

Jednotkou náboje je již zmíněný jeden coulomb. Je to elektrický náboj, který proteče vodičem při stálém proudu jednoho ampéru za jednu sekundu.

Jednotkou kapacity je pak jeden farad. Kapacitu jednoho faradu má kondenzátor tehdy, jestliže se nábojem jednoho coulombu nabije na napětí jednoho voltu. V technické praxi se však používají pouhé zlomky faradu.

Pak tu máme Volt, který je jednotkou elektrického napětí a značí se písmenem V. Je pojmenován podle italského fyzika Alessandra Volty, vynálezce elektrického článku.

A nakonec Watt, W je hlavní jednotkou výkonu. Jednotka je pojmenována podle skotského inženýra Jamese Watta. 1 watt je výkon, při němž se vykoná práce jednoho joulu za jednu sekundu.

Podobné často kladené otázky

S tématem souvisí

Objevte více v Magazínu Kalkulátor.cz

Jak to bude s cenou elektřiny a plynu do roku 2030?

Jak to bude s cenou elektřiny a plynu do roku 2030?

Ceny elektřiny a plynu hlavně loni potrápily mnoho domácností. Letos je situace o něco lepší, přesto se pořád nabízí otázka, co bude dál. Hned na úvod musíme říct, že se skutečně jedná jen o předpoklady a odhady. Jisté není v této oblasti nikdy nic. Přesto nám některé ukazatele říkají, jak by se asi mohly ceny energií vyvíjet v dalších letech. Tak se na to pojďme podívat trochu podrobněji.

Bourali jste? Poradíme, co dělat

Bourali jste? Poradíme, co dělat

Jen za loňský rok zaznamenali policisté téměř 95 tisíc nehod. Vyplývá to z jejich statistik – a nutno podotknout, že sem spadají pouze nehody, které policie nějakým způsobem řešila. Menší incidenty, kdy si jejich účastníci vystačili jen s vyplněním záznamu o nehodě, tady ani zahrnuty nejsou. Z těchto čísel vyplývá, že nehody se zkrátka stávají a sem tam postihnou i ty nejopatrnější řidiče. Pojďme se tedy podívat na to, jak v takovém případě postupovat.

Nabourané auto na parkovišti: Jak postupovat, ať už jste majitel vozu, nebo viník nehody?

Nabourané auto na parkovišti: Jak postupovat, ať už jste majitel vozu, nebo viník nehody?

Přišli jste k zaparkovanému autu a zjistili, že ho „zdobí“ nový škrábanec či promáčklina? Nebo jste na parkovišti sami „ťukli“ do jiného auta? Není třeba propadat panice, takové věci se bohužel stávají poměrně často. Důležité je postavit se k tomu čelem a vzniklou situaci řešit. Jak postupovat? A co dělat, pokud někdo naboural vás, ale z místa nehody ujel?