Michaela Kadlecová  | 8. 12. 2021

Listopad 2021: Rekordní změna dodavatele elektřiny

Změna dodavatele plynu probíhá za běžných podmínek průběžně. Nejčastěji se dodavatel mění v lednu, což je dáno historicky. Právě v tomto měsíci totiž před lety začala liberalizace trhu a my jsme si mohli volit svého dodavatele. Letos v listopadu došlo k rekordní změně dodavatele plynu.

Rekordní změna dodavatele elektřiny a plynu

V průběhu letošního listopadu změnilo dodavatele plynu o 88 424 domácností více než v listopadu 2020. Do statistik se však výraznou měrou promítla situace na trhu způsobená pádem některých dodavatelů energií. Tato data shromažďuje společnost OTE, tedy operátor trhu s elektřinou a plynu, který trh řídí. V listopadu 2021 změnilo dodavatele elektřiny 161 721 domácností, v říjnu to již bylo 55 402 domácností. V listopadu loňského roku to bylo 29 366 domácností a v říjnu 27 926 domácností. Klientů skupina Bohemia Energy bylo kolem 900 000, z toho tedy vyplývá, že kolem 700 000 domácností svého dodavatele elektřiny stále hledá, případně jsou v přechodové fázi od dodavatele poslední instance k jinému.

Nepřehlédněte: Je složité si přilepšit změnou dodavatele?

Nejčastěji k ČEZu

Ke komu odcházeli spotřebitelé nejčastěji? O všechny klienty přišla pochopitelně společnost Bohemia Energy. Nejvíce získávali dodavatelé poslední instance, kteří nabídli bývalým klientům Bohemia Energy, aby přešli na běžný tarif, pochopitelně za velmi vysoké ceny. Nejvíce nových zákazníků tedy získala společnost ČEZ Prodej, která působí jako dodavatel poslední instance na největším místě v České republice, dále EON Energie a Pražská energetická. Dařilo se také společnosti Centropol: „K výraznému zvýšení počtu nově příchozích zákazníků došlo ještě před tím, než skupina dodavatelů ukončila dne 13.10. činnost a poslala své zákazníky k dodavatelům poslední instance. Před ukončením své činnosti totiž tito dodavatelé doporučovali svým zákazníkům přejít na produkty elektřiny a zemního plynu, kde cena byla navázána na denní trh, a tedy byla extrémně vysoká. Zákazníci tak od těchto dodavatelů utíkali. Jen v měsíci říjnu 2021 uzavřelo s Centropolem smlouvy o dodávce elektřiny a zemního plynu více jak 16,5 tisíce nových zákazníků,“ uvedl Jan Matoušek z Centropolu.

Přečtěte si: Mají klienti Bohemia Energy nárok na odškodnění?

Kdy mi končí smlouva s dodavatelem energií?

Chcete ušetřit na elektřině?

Hledáte nového dodavatele elektřiny? Přišli jste o svého dodavatele elektřiny a nevíte, kam jít? Poradíme vám. Vyzkoušejte naši kalkulačku elektřiny a najděte si nového dodavatele, který bude stabilní.

Několikanásobný příliv zákazníků už v říjnu 2021

Přechod od dodavatele, který ukončil činnost, k druhému, většinou trvá minimálně měsíc. Během tohoto měsíce je třeba platit vysoké ceny a zálohy dodavateli poslední instance. U Centropolu tomu tak není: „Centropol byl jeden z mála dodavatelů na trhu, který přijímal nové zákazníky okamžitě poté, co jejich dodavatel ukončil činnost. Významně jsme posílili naše call centra,“ konstatoval Jan Matoušek. Nové zákazníky masivně začali přijímat v říjnu: „Růst počtu nových zákazníků jsme zaznamenali již v první polovině měsíce října. Dne 11.10. došlo již ke zhruba čtyřnásobnému zvýšení počtu nových zákazníků ve srovnání s rokem minulým. Dne 15.10. byl nárůst již desetinásobný a nejvíce zákazníků s Centropolem uzavřelo smlouvy v pondělí 18.10., kdy došlo k meziročnímu zvýšení na dvanáctinásobek oproti říjnu 2020. Všechny smlouvy, které jsme se zákazníky uzavřeli v období od října do 14.11., ještě nejsou předané a zpracované, ale jejich počet pravděpodobně dosáhne čísla 30 tisíc. Po skončení šestiměsíční lhůty, kdy si zákazníci v režimu dodavatele poslední instance musí najít nového stálého dodavatele, očekáváme, že počet zákazníků, o které se budeme starat, výrazně naroste až o vyšší desítky tisíc.“

Přečtěte si: Co když budu chtít přejít jinam před ukončením smlouvy?

Jak nakupovat elektřinu?

Naprostá většina nových zákazníků přichází od Bohemia Energy: „Zákazníci k nám přicházejí od dodavatelů, kteří svou činnost museli kvůli nezodpovědnému způsobu nákupu a prodeje elektřiny a zemního plynu ukončit. Naprostá většina nových zákazníků v těchto dnech přichází od dodavatelů poslední instance. Těmto zákazníkům se snažíme pomoci zejména.“ Dodavatelé nakupují elektřinu dopředu, většinou na období za několik let. Na zákazníky, kteří přešli od Bohemia Energy, ale noví dodavatelé nepamatovali: „Pro všechny nové zákazníky samozřejmě nakupujeme elektřinu i zemní plyn s plným respektem k tomu, abychom dostáli svým závazkům. Připravujeme se navíc na to, že k nám od DPI přejdou ještě vyšší desítky tisíc nových zákazníků. Žádný dodavatel samozřejmě nemohl počítat s tak vysokým a okamžitým nárůstem počtu zákazníků, a i my jsme museli na situaci reagovat a okamžitě začít elektřinu a plyn pro nové zákazníky nakupovat. Samozřejmě v souladu s naší konzervativní nákupní strategií,“ upozornil Jan Matoušek.

Info: Je rozdíl mezi změnou dodavatele u firmy a u domácnosti?

Nepřehlédněte: ERU varuje před falešnou fixací ceny elektřiny. Na co si ještě dát pozor?

Info: Kdy platím při změně dodavatele sankce?