Jan Strmiska | 13. 8. 2020

Životní pojištění od Googlu a Facebooku. Chceme prodávat svou ranní moč?

Stanou se životní pojišťovny Velkými bratry, nebo zaniknou?

Stále více slyšíme o výborných technologických novinkách, kdy pojišťovny sledují, jak se chováme, a na základě toho nám určují sazby pojištění. Například Mutumutu, český startup životního pojištění. Když se pravidelně hýbete, nekouříte a chodíte pravidelně na kontroly k doktorovi, dají vám slevu. Super!

Řídíte auto správně?

Podobně s dobrovolným sledováním svých klientů před časem experimentovala pojišťovna AXA se svým projektem AXA Drive. Aplikace v mobilu měla sledovat způsob jízdy řidiče. Při porušování předepsaných rychlostí a celkově rizikovém chování měl být jezdec motivován ke zlepšení bonusy/přirážkami na pojistném. AXA ale s aplikací na začátku roku 2020 potichu skončila. Podle šeptandy prý mimo jiné proto, že jim to nepřišlo dost etické.

Budou pojišťovat jen platformy?

Google, Apple a Facebook a pak lokální hráči jako Seznam nebo Tencent. A tím asi končíme. Technologické společnosti o nás už dnes ví opravdu hodně. Veškerá důvěrná data, sledování polohy, jestli máte rádi zdravé věci, nebo nezdravé, jak rychle řídíte, a dokonce vědí i o vašich přátelích, kteří nejsou jejich zákazníky (mapy.cz). Tyto technologické firmy toho o nás vědí určitě více než náš obvodní lékař. Jsou s námi denně 24/7. Neměly by se tedy starat i o naše pojištění? Nejspíš na to dojde. V Latinské Americe si chce podle průzkumů koupit životní pojištění od nějaké technologické společnosti až 50 % lidí. V konzervativní Evropě je to zatím 14 % obyvatel.

Vadí nám, když nám kouká přes rameno někdo blízký, ale je nám fuk, když dělá mnohem víc nějaká korporace. Foto: Profimedia

Proč je to pro tech-firmy tak vhodné?

Přízrak zániku klasických pojišťoven spočívá v obrovské výhodě technologických firem v práci s daty. Jejich vývoj umělé inteligence je o několik řádů před možnostmi vlád (jejich rozpočty) nebo tradičními pojišťovnami. A v pojištění není nic důležitějšího než práce s daty. Cenotvorba, úprava cenových podmínek, prevence a především nastavení podmínek přímo na míru každému klientovi je jistě budoucnost. Přitom podle průzkumu PwC „Life insurance 2020: Competing for a future“ jen 32 % tradičních pojišťovacích společností plánuje výrazně posílit investice do svého IT a analytických dat. Pojišťovny to vzdávají dopředu. A to všechno není jen nějaká futuristická vize. WhatsApp (tedy Facebook) začíná v Indii poskytovat pojištění, úvěry a penze lidem s nízkými příjmy. WhatsApp má v Indii 400 milionů uživatelů a funguje tam v podstatě jako u nás SMS. Z Facebooku může být mávnutím ruky největší pojišťovna na světě. A rozhodně také nejděsivější.

Opravdu to ale takhle ostře chceme?

Budoucnost brzy: Ráno máte trochu více cukru v moči, změří to vaše toaleta, aniž si toho všimnete, a Apple vám okamžitě na ten den zhorší podmínky pojistky. Odpoledne zkrátíte svůj kondiční běh o polovinu a už začínáte být na black listu. (Pozn.: Víme o tom, že se toto spojení nemá používat. Případným černochům se omlouváme za způsobenou újmu. A případným Afroevropanům se omlouváme za použití slova černoch. A případným bělochům za to, že tu nemají žádnou omluvu.)

Nepopírá to sledování principy pojištění?

Opravdu je taková brutální optimalizace dobrá věc pro klienty pojišťoven? Jistě, tato pozitivní diskriminace může být pro někoho motivační. Ale jak vlastně vzniklo pojištění? Na principu solidarity. Stane se vám něco neočekávaného a všichni jsme v tom společně. Mít vyšší pojistku proto, že častěji přecházím silnici než soused, ještě dává smysl. Statisticky zvyšuji své riziko. Ale co když budu platit víc jen proto, že jsem muž, který v průměru nevydrží tolik jako žena? To už ovlivnit nemohu.

Je soukromí už mrtvé?

Kritici tohoto technokratického pojišťováctví se nejčastěji samozřejmě hrozí dalšího obrovského sběru dat. Už takhle o mně vědí hlavní tech-společnosti všechno. A chceme do toho zatahovat ještě další firmy? Je to řešitelné třemi způsoby.

1/ Pojišťovat nás budou rovnou tech-giganti.
2/ Nebo budeme od technologických firem nějak klasifikovaní a výsledky se budou dál předávat mírně anonymizované do nějaké společné databáze (něco jako rejstřík trestů). Máte snad v rejstříku záznam, že občas jíte řízky? No fuj! Nebo si na Tinderu příliš často domlouváte schůzku? Příliš riskantní na pohlavní choroby! Vás nepojistíme.
3/ A nebo si konečně i starší generace přiznají, že koncept soukromí je už mrtvý a být Velký bratr je normální.

Co když se pojištění chytne genetika?

Jenže pokud všechno soukromí zrušíme (což je nakonec stejně jen otázka času), co když pak začneme povinně skenovat obyvatelům geny a měřit epigenetické parametry? Máte větší předpoklady na infarkt? Váš problém, protože rodiče vám váš gen přece mohli nechat opravit. Jste ošklivější? Hloupější? Nezasloužíte si kvalitní život a naši podporu. Pokud se ale minimalizuje vliv náhody, je to vlastně ještě vůbec pojištění, nebo spíš spoření? Čím víc dám, tím víc dostanu. Ztrácí se prvek solidarity i náhody. Ale ano, spravedlivé to vlastně je, takže si asi nebudeme moci stěžovat. Svět bude přísný.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ:

Elektromobily mají 2× levnější povinné ručení než auta na spalovací motor. Kdy se to otočí?

Mám na to ještě dost času. 6 mileniálských mýtů o životním pojištění.

O nás: Kalkulátor.cz srovnává ceny elektřiny a plynupojištění. Je to první projekt podobného typu v ČR, který je opravdu fér. Chceme s ním energošmejdy konečně zatlačit do kouta. Na Kalkulátoru všechny výpočty fungují okamžitě, celé a bez otravných telefonátů.

Můžete tak teď na energiích ušetřit tisíce korun ročně. Naše výpočty zahrnují všechny aktuálně dostupné tarify na trhu a u vybraných dodavatelů energií jsme schopni zajistit plynulý přechod bez jakékoli vaší námahy. Neplatíte nic navíc, k ničemu se u nás nezavazujete, peníze na náš provoz získáváme jinak. Smlouvu máte přímo s dodavatelem jakého si vyberete. Spočítejte si svou slevu ihned v našem kalkulátoru energií.