Michaela Kadlecová  | 13. 12. 2021

Ochrání nás stát v režimu dodavatele poslední instance? ERU chce zpřísnění

Ukončení činnosti Bohemia Energy přivedla statisíce domácností do režimu dodavatele poslední instance. Z ničeho nic se jim zvedly účty za elektřinu a plyn o stovky procent, mnohé domácnosti neměly na zálohy ani potřebné prostředky. Energetický regulační úřad nyní navrhuje úpravu těchto podmínek v zákoně.

Režim DPI byl pro mnohé likvidační

Režim dodavatele poslední instance, do kterého spadli zákazníci skupiny Bohemia Energy, předepsal mnohým zálohy vyšší než 10 000 korun, mnohdy i vyšší než 20 000 korun. Není těžké si představit, že to bylo pro mnohé domácnosti až likvidační. Problémem bylo jednostranné ukončení dodávek od Bohemia Energy, která klienty vypověděla prakticky den ze dne a ti neměli žádný dostatečný prostor k tomu, aby mohli na změnu odpovídajícně zareagovat. Ze strany Bohemia Energy šlo o precedens a je otázkou na soud, ke kterému případ spěje, zda měla Bohemia Energy na toto radikální ukončení právo. Energetický regulační úřad nyní požaduje větší záruky v zákoně, díky kterým domácnosti a firmy takto tvrdě nedopadnou.

DPI pro odběratele s větší spotřebou elektřiny

Ke změně by mohlo dojít díky novelizaci energetického zákona, případně díky vyhláškám. Systémové změny by se měly provádět citlivě, v souladu s předpisy Evropské unie, které jsou pro nás závazné. Co vše Energetický regulační úřad navrhuje? V první řadě požaduje rozšíření zákazníků, kteří mohou do režimu DPI spadnout. Doposud šlo pouze o odběratele s určitým maximálním odběrem elektřiny, ERU chce, aby to byli zákazníci se spotřebou nad 630 MWh, ale i výrobci a lokální distribuční stanice. ERU dále požaduje, aby nástupem k DPI došlo automaticky k ukončení smlouvy s původním dodavatelem elektřiny, dodavatel poslední instance byl povinný oznámit podmínky dodávek a aby byla pro toto oznámení stanovená lhůta. V současné době je délka režimu dodavatele poslední instance 6 měsíců, podle ERU by se měla tato lhůta analyzovat. ERU se také zabývá těmi odběrateli, kteří začali podstupovat změnu dodavatele ještě před tím, než krachující dodavatel ukončil činnost. Ti totiž také automaticky spadli do režimu DPI, podle ERU by si měl původní krachující dodavatel tyto zákazníky ponechat, dokud nepřejdou k původně nasmlouvanému novému dodavateli.

Přečtěte si: Jaké zálohy se platí dodavateli poslední instance?

Skončili jste v režimu DPI a hledáte nového dodavatele elektřiny?

Najděte si dodavatele elektřiny co nejrychleji. Pomůže vám naše kalkulačka elektřiny, díky které si srovnáte nabídku dodavatelů elektřiny a zvolíte toho správného.

Rychlejší změna dodavatele místo režimu DPI

Krachující dodavatel by měl být povinný předat informace o svých zákaznících například distributorům, se kterými má smlouvy, nebo Operátorovi trhu. ERU chce dále tlačit na to, aby zákazníci, kteří jsou v DPI a mají již nového dodavatele, mohli tuto změnu provést v maximálně možné rychlosti, tedy zrychlenou změnu dodavatele. Pokud by si zákazník našel nového dodavatele prakticky okamžitě, či během pár dnů, mohl by v rámci tzv. přetržky přejít k novému dodavateli rovnou a do režimu DPI by nespadl vůbec.

Systémové změny mohou elektřinu zdražit

ERU se zamýšlí také nad systémovými změnami, tedy tím, zda zde má existovat určité zákonné zajištění, jako je napříkald audit, stanovení jasné odborné způsobilosti obchodníka (podobně je to například v pojišťovnictví), či pojištění podobné, které mají třeba cestovní kanceláře. Podle Stanislava Trávníčka je z pohledu ERÚ důležité, aby se nově stanovené povinnosti daly kontrolovat: „Zda mají mít dodavatelé energií vyloženě pojištění nebo společný fond, do kterého by všichni přispívali, to není jednoduchá otázka. Znamenalo by to zdražení cen pro zákazníky. Zpřísnění regulace vůči dodavatelům by se také mohlo týkat například jen sociálně zranitelných zákazníků.“

Potřebujete pomoci s výběrem dodavatele plynu?

Nového dodavatele můžete mít již během pár dnů. Vyzkoušejte naši kalkulačku a vyhledejte toho pravého.

Regulátoři nekontrolují obchodní strategii dodavatelů

Stanislav Trávníček se na konferenci věnoval také tomu, zda mohl stát situaci kolem Bohemia Energy zabránit. V této souvislosti zmínil výrok evropského regulátora ACER, který uvádí, že žádný z evropských regulátorů nedohlíží na obchodní strategii jednotlivých dodavatelů. Jinými slovy, že to, jak dodavatelé elektřiny nakupují na velkoobchodním trhu elektřinu je jejich výsostná záležitost a stát ji nikde nekontroluje. Stanislav Trávníček se opíral také o zprávu ombudsmana, ve které se uvádí, že ERU postupoval u zákazníků dodavatele poslední instance velmi vstřícně.

Dodavatelé poslední instance se hájí

Konference se účastnili také zástupci dodavatelů poslední instance, podle nich situaci zvládli v daných podmínkách co nejlépe, navíc ceny v tomto režimu hlídá právě Energetický regulační úřad: „Dodavatelé poslední instance (DPI) zvládají současnou situaci dobře, i když s vypětím všech sil. Po šesti týdnech spustilo nebo dokončilo přechod z režimu DPI na standardní produkt 80 procent zákazníků. Je naší prioritou, aby z režimu DPI odešli všichni co nejdříve,“ řekl Pavel Cyrani za ČEZ. „Některé firmy takový vývoj nečekaly. My jsme okamžitě spustili záchrannou akci nepředstavitelného rozsahu. V naší zóně postihlo ukončení činnosti některých dodavatelů 240 tisíc zákazníků. Soustřeďujeme se především na domácnosti, zatížení zákaznického servisu je enormní. Na webovém rozhraní si dnes u nás zákazník může režim DPI změnit na standardní produkt s fixací během několika minut,“ sdělil ředitel Innogy Tomáš Varcop. „DPI je záchranný institut, není něčím, co ubližuje. Musíme převzít závazky a v případě E.ON to bylo najednou 200 tisíc lidí. Je také třeba zohlednit výši záloh před zimou, z čehož vyplývá logický nárůst cen o 50 procent, zatímco ceny u standardních produktů jdou dolů,“ uvedl Jan Zápotočný z E.ON. U dodavatele poslední instance doposud zůstává zhruba 20 procent odběratelů, které se nedaří zkontaktovat. Na změnu dodavatele elektřiny mají ještě zhruba tři měsíce.