Jan Strmiska | 29. 1. 2021

AC vs. DC nabíjecí stanice elektromobilů

Proč jsou DC nabíječky rychlejší. A které jsou lepší pro vaše auto.

AC nabíjení (alternating current) je nabíjení střídavým proudem. Vlastně je to přesně to samé jako vaše nabíječka mobilu nebo počítače. Je to zařízení, které musí převést střídavý proud (AC) z domácí elektrické zásuvky na stejnosměrný proud (DC). Jen je ta krabice v případě auta mnohem větší.

Problém je v tom, že baterie v autě je schopna zpracovat ne střídavý proud, který tam „lejete“, ale výhradně jen proud stejnosměrný. Rychlost nabíjení vozu pak limituje výkon palubní nabíječky, což je v tomto případě nejkritičtější část celého procesu. I když pak nakrásně najdete AC nabíjecí stanici, která bude mít výkon 22 kV, do auta vám to poteče jen tou rychlostí, na jakou je postavena vaše vestavěná nabíječka. Ta může dokázat přeměnit třeba jen 3,6 kW. A to opravdu hrozí, pokud máte levnější auto nebo plug-in hybrid. Běžné parametry palubních AC nabíječek aut jsou 3,6 kW, 7,2 kW, 11 kW a 22 kW.

A jen pro zajímavost, Lucid Air, nejočekávanější automobil americké automobilky Lucid Motors a superluxusní konkurent Tesly, se chlubí hodně parametrry. Má to být: nejrychlejší sedan na světě, nejrychleji nabíjený elektromobil na světě, elektromobil s nejdelším dojezdem na světě, sedan s nejlepší aerodynamikou na světě a nejprostornější vůz ve své třídě. A tenhle krasavec se chlubí palubní nabíječkou s výkonem 19,2 kW. Ups.

AC nabíjení je tedy jednoduché a levné na straně infrastruktury zřizovatele. Při stejném výkonu stojí AC nabíjecí stanice 7× až 10× méně než to samé v DC verzi. Ale vzhledem k tomu, že DC stanice jsou mnohonásobně výkonnější, cenu si ještě dále znásobte. Nejde přitom jen o výkony, DC stanice musí umět komunikovat s vaší baterií napřímo, aby mohla regulovat celý postup nabíjení. Nahrazuje tak elektroniku ve vašem voze, kterou obejde.

Proto si variantu AC můžete dovolit pořídit i domů a používá se v levných nabíjecích stanicích někde na poli. :-) A nebo jsou to pak nabíjecí stojany vybudované třeba v městských lampách nebo v penzionech a garážích. Je to pro místa, kde vám nevadí nechat auto přes noc. Celé je to totiž pomalé.

AC/CD nabíječka
Každá domácí nabíječka funguje na stejném principu převodu střídavého proudu na stejnosměrný.
Shutterstock



Schéma AC nabíječky v autě, on-board charger
To samé, ale zabudované v autě. Palubní nabíječka zabudovaná v autě (v angličtině On-board charger).
Toyota Motor Europe

DC nabíjecí stanice

DC rychlonabíjecí stanice (direct current) používají přímo stejnosměrný proud a je to úplně jiná káva. Auto si nic nepřevádí a nejste omezeni výkonem palubní nabíječky. Běžný výkon rychlonabíjecích stanic je 50 kW, ale už se i u nás objevují extrémně rychlé stanice. Tesla má v ČR 5 superchargerů s výkonem 150 kW, ale ty jsou jen pro teslisty.

Odpovědí na Teslu je evropský joint venture IONITY. Významní výrobci (BMW, Ford, Hyundai, Mercedes Benz, Volkswagen Group s Audi a Porsche) se propojili s partnery, jako je OMV a Shell. Ionity nabízí evropskou síť rychlonabíjecích stanic s výkonem 350 kW. V ČR jsou zatím dvě. Samozřejmě formátu DC.

Super-hyper chargery Ionity v Mnichově.
Super-hyper chargery Ionity v Mnichově. Výkon 350 kW. Nic lepšího tu zatím není a Ionity si to nechají i zaplatit.
Shutterstock

Když je AC nabíjení levné a pomalé, budu mít i levnější energii?

Ano i ne. Pokud si nabíjíte doma, cena nabíjení je opravdu to nejlevnější, na co dnes můžete dosáhnout. Dnešní trend je nabíjet doma. Podle našeho dojmu z internetových diskuzí u uživatelů v ČR 90 až 95 % vlastníků elektroaut nabíjí své auto právě doma.

Cena doma je pak tvořena počátečními náklady na koupi nabíječky nebo takzvaného wallboxu (to je trochu pohodlnější a výkonnější řešení na doma). A potom si určitě pořiďte speciální tarif D27d určený pro dobíjení elektroaut. Od 18 do 8 hodin ráno platíte zhruba poloviční cenu za elektřinu. Podobný tarif pro firmy se jmenuje C27d. Více o domácím nabíjení elektrovozu si přečtěte tady.

U DC nabíjení se platí za rychlost

Takže pokud budete krmit auto doma, záleží jen na vás, jak budete šikovní, a například ve spolupráci s kalkulátor.cz si obstaráte výhodný tarif. Pokud nabíjíte někde venku u nabíjecí stanice, platíte za kilowatty, které odeberete, a je jedno, jakou nabíječkou to tam dostanete a jak rychle. Obyčejně má provozovatel celou síť stanic (třeba ČEZ, E.ON nebo Tesla). Vy si pořídíte vyšší nebo levnější tarif a pak už jen odebíráte podle toho, na jakou narazíte nabíječku. Když „tankujete“ na ulici, určitě budete chtít tu nejrychlejší, tedy DC.

AC je šetrnější k baterce, protože je pomalejší

Fyzika je neoblomná, pomalejší nabíjení méně ničí baterie. Takže důvod, proč si vybrat pomalejší AC (kromě dostupnosti a ceny elektřiny), je ještě v ochraně baterie. Ideálem je tak přes noc nabíjet doma a pomalu přes AC a na cestách využít rychlé DC stanice.

A AC už lepší nebudou?

I technologie AC nabíjecích stanic se zlepšuje a jsou dnes dostupné i ve verzi 22 kWh nabíjecího výkonu. Pokud má vaše auto dost rychlou palubní nabíječku, není to tak špatné. Například nejpopulárnější elektrovůz v ČR Škoda CitigoE iV má kapacitu baterie 36,8 kWh, takže byste ji i při započítání ztrát takovou nabíječkou nabili za necelé 2 hodiny, kdyby...

Jenže nenabijete

Je to tak, jak jsme varovali na začátku. Konkrétně CitigoE je vybaven palubní dvoufázovou nabíječkou 7,2kW (2 × 16 A). Takže takovýmto AC „superchargerem“ ho nabijete za asi 4,5 hodiny. Z běžné zásuvky ho pak ale můžete nabíjet jen výkonem 2,3 kW. Auto tak naplno nabijete až za šílených 15 hodin. A to má dojezd jen 250 km.

O nás: Kalkulátor.cz srovnává ceny elektřiny a plynupojištění. Je to první projekt podobného typu v ČR, který je opravdu fér. Chceme s ním energošmejdy konečně zatlačit do kouta. Na Kalkulátoru všechny výpočty fungují okamžitě, celé a bez otravných telefonátů.

Můžete tak teď na energiích ušetřit tisíce korun ročně. Naše výpočty zahrnují všechny aktuálně dostupné tarify energií na trhu a u vybraných dodavatelů energií jsme schopni zajistit plynulý přechod bez jakékoli vaší námahy. Neplatíte nic navíc, k ničemu se u nás nezavazujete, peníze na náš provoz získáváme jinak. Smlouvu máte přímo s dodavatelem energie jakého si vyberete. Spočítejte si svou slevu ihned v našem kalkulátoru energií.