Jan Strmiska | 18. 9. 2020

Jaký je rozdíl ve způsobu řízení elektromobilu a normálního auta?

Plně autonomní řízení elektromobilu ještě nemáme. Jak se v realitě řídí elektrické auto a jaké má jízdní vlastnosti?

Proč výrobci u elektromobilů tak moc machrují obrovským zrychlením? Je to prosté. Elektrický pohon má naprosto jinou momentovou a výkonovou charakteristiku než klasický spalovací. V určitém smyslu dokonce opačnou. U spalovacího motoru se točivý moment zvyšuje s rostoucími otáčkami. Proto tolik túrování motoru naprázdno na startu závodu. Když před rozjezdem nepřidáte plyn, ani se nehnete z místa. Jenže elektrický motor to má obráceně. Nabízí nejvyšší točivý moment (tedy sílu) v podstatě už od nulových otáček. Naopak s jejich zvyšováním klesá. Takže ohromit majitele spalovacího auta brutálním odpichem je přesně to nejjednodušší, co můžete v marketingových materiálech udělat.

Takže ve větší rychlosti elektroauto nejede?

Abychom byli féroví, ani to nepoznáte. Elektromotor má svůj výkon na rozdíl od „spalováků“ rozprostřen po celé otáčkové křivce velice vyrovnaně. Navíc si zrychlení víc užijete z 0 na 100 než z dvou set na tři sta.

Takže už žádné podřazování?

Už nikdy. Elektromotory nepotřebují složitý systém řazení vícestupňové převodovky. Ten jsme tu dosud měli právě z toho důvodu, že si spalovací motory drží sílu jen v poměrně úzkém otáčkovém spektru. Vzpomeňte na Ducati Monster, kterou musíte mít vytočenou do 7 až 8 tisíc, aby to alespoň trochu jelo. A i u auta každý dobrý řidič ví, že musí v zatáčce podřadit, aby jízda neztratila sílu. Elektromotor žádnou převodovku nepotřebuje, a dokonce ani na zpátečku, to se vyřeší elektronicky.

Takže ani žádné brzdění motorem z kopce?

Ale to zase ano. Když sjíždíte dlouhé a prudké klesání, třeba nějaké pěkné serpentiny v Alpách, ve spalovacím autě musíte brzdit autem, jinak si spečete brzdové kotouče. Všichni známe ten nepříjemný zápach, když se začnou připékat kotouče začátečníkovi a spolujezdec se jen vyděšeně zeptá „ty brzdíš brzdou?“ Elektroauto má samozřejmě také brzdy, ale mnohem méně lákají použít, protože běžné zpomalení a zrychlení ovládáte plynovým pedálem (to slovo nám hezky přežilo dobu :-). Ve chvíli, kdy začnete zpomalovat, ale auto má stále ještě dost kinetické energie a chtělo by „letět dopředu“, elektronika přepne váš motor na funkci alternátoru. Přestane tak elektřinu spotřebovávat, ale naopak ji vyrábí. Žravý elektromobil se tak stane na chvíli elektrárnou. Říká se tomu rekuperace, stejně jako u vytápění domů nebo moderních plynových kotlů.

Musím to brzdění ale někde přepínat?

Tento rekuperační proces a přepínání mezi pohonem a „elektrárnou“ funguje naprosto automaticky a neviditelně. Běžný řidič to ani nepozná. Nebo alespoň by neměl. Jeden náš kolega autonovinář vyprávěl o autech v testu, kde to nebylo moc dobře vyřešeno, a tak měl při rekuperaci nepříjemný pocit „lehké nohy“. Až si tedy budete kupovat elektroauto, vyzkoušejte si tento pocit rozjezdu a brzdění motorem u více výrobců a rozhodněte si, co je vám příjemnější.

Elektroauto je ale přece o hodně složitější!

Ve svém principu naopak. U spalovacího motoru jde o složený pohyb (přímočarý pohyb pístu se přenáší na otáčivý pohyb klikového hřídele). K tomu potřebujete ještě klikový mechanismus. Elektromotor si vystačí s rotačním pohybem a odpadá i ona zmíněná vícestupňová převodovka. Dále také nepotřebujete alternátor na výrobu elektřiny, protože to umí samotný motor. Tohle všechno je fajn. Nicméně jednoduchost je ve smyslu menšího počtu dílů a také zabírá méně prostoru. Stejně jako u moderních spalovacích motorů už si ale neopravíte vůbec nic.



Tento článek je o plně elektrických autech. Nikoli tedy o vozech na hybridní pohon. Například zde nová Octavia iV, plug-in hybrid. Spojuje možná to nejlepší ze dvou světů, ale vleče s sebou oba. Ilustrace: Škoda.

Řízení výkonu elektromobilu

Jaké má elektroauto výkon?

Tady je další velká změna. Nejde to počítat tak jednoduše jako u spalovacích strojů. Výkon není tolik podmíněn samotným železem motoru, ale mnohem více je navázán na kapacitu baterie. Dokonce to došlo tak daleko, že různé výkonové verze stejného modelu auta mají stejné motory, ale mění se baterie. Takže už to není tak, že si koupíte „dvoulitr“, a když jste machr, tak „třílitr“. Kupujete spíš jeden model auta a pak výkonnější model auta. Jak si to ale výrobce pořeší, třeba velikostí baterie, v tom aby se už prase vyznalo. Každopádně si pamatujte, že větší baterie neznamená jen větší dojezd, ale většinou i větší výkon motoru. „Očipování“ je pak to, co rozhoduje.

Ale to elektroauto přece nic nevydrží!

Elektrovozy mají velice špatnou pověst, co se týká životnosti. Ale to je tím, že se všechno točí kolem baterie. Ta opravdu znamená všechno. Samotný elektromotor je ale vysoce bezúdržbové zařízení. Nepotřebuje výměny oleje, u modernějších už se nemusí ani vyměňovat kartáče. Jediné, co drtí životnost motoru, je pak to, že jde o vysokootáčkovou věc. Takže výrobce musí motor dobře vyvážit a musí dát kvalitní ložiska rotoru.

Budu muset pořád dobíjet?

A ještě jednou baterie, nejslabší článek celého elektro auta. Tedy kromě ceny. Je těžká a neekologická, energie stejně pochází z uhlí, dlouho se to dobíjí a baterka má i malou kapacitu. A neexistuje zatím v podstatě dobíjecí infrastruktura. Všechno se pomalilinku lepší, ale teď už alespoň víte, jak se to řídí. Jestli si to chcete vyzkoušet na vlastní tělo, doporučujeme vyzkoušet některou ze služeb carsharingů (Green GO, AJO, Car4Way a jen hybridy mají v AnyTime). Pořizovací náklady nula, zapůjčení na pár hodin stojí pár korun a hned víte, jaké to opravdu je.

O nás: Kalkulátor.cz srovnává ceny elektřiny a plynu. Je to první projekt podobného typu v ČR, který je opravdu fér. Na Kalkulátoru všechny výpočty srovnání dodavatelů elektřiny, nebo plynu fungují okamžitě, nemusíte se přitom bát otravných telefonátů. Spočítejte si svou slevu ihned v našem kalkulátoru energií.

Můžete tak teď na energiích ušetřit tisíce korun ročně. Naše výpočty zahrnují všechny aktuálně dostupné tarify na trhu a u vybraných dodavatelů energií jsme schopni zajistit plynulý přechod bez jakékoli vaší námahy. Neplatíte nic navíc, k ničemu se u nás nezavazujete, peníze na náš provoz získáváme jinak. Smlouvu máte přímo s dodavatelem jakého si vyberete. Spočítejte si svou slevu ihned v našem kalkulátoru energií.

Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací