25. 6. 2020

Z čeho se skládá cena letenek

Kolik stojí Airbus? A kolik bere pilot? Kolik stojí naložit kufr? Víme!

Když to vidíte rozpočítané, zjistíte, že letečtí dopravci ve skutečnosti vydělávají docela malé částky. Velká část ceny vašeho lupenu totiž padne na poplatky za čůrání na letišti a další tisíce drobností. Palivo je až někde na chvostu.



Cena letenek se skládá z pěti základních částí:



1. Náklady na kancelářské krysy.

Ať chcete, nebo ne, potřebujete platit sekretářky, dispečery, právníky. A taky někde musí sedět. Jde o 25 až 35 % celkových nákladů.



2. Náklady na letadlo.

To, co je nejvíc vidět, přijde jen na 10 až 25 % celkových nákladů. Letadla se většinou pořizují na leasing. Takzvaný suchý leasing je jen pronájem letadla. Mokrý leasing je pronájem letadla i s posádkou. Nakonec ACMI leasing je úplně komplet pronájem všeho. Letadlo, lidi, pojištění a údržba. Jen tak pro ilustraci, fungl nový Airbus A320 stojí 2,1 miliardy korun.



3. Náklady na údržbu.

Když už máte hračku za miliardy, potřebujete ji někde garážovat (hangár) a opečovávat. Ať už si to zařídíte sami, nebo jste malá firma a vyplatí se vám to outsourcovat, odškrtněte si 10 až 15 %.



Tuna paliva přijde na 22 000 Kč a na hodinu letu potřebujete dvě až tři. Takže let do Říma spolkne 50 tisíc. Foto: Shutterstock



4. Náklady na samotný let.

Tady je to hodně dlouhatánský seznam. Cena za palivo, úklid, letištní poplatky (např. Letiště Praha chce za každého pasažéra 565 korun), přistávací poplatek, posádka atd.

Třeba jen poplatek za to, že vám dispečer řekne, kde je přistávací dráha (navedení), je 9000 Kč. Obloha je už dnes přecpaná, korona nekorona, takže potřebujete nějakého policajta, který to celé řídí (řízení letového provozu). Na 1000 kilometrů stojí běžné letadlo služby ŘLP 15 000 korun. To je stejné pro celou Evropu. Dalších 9000 Kč si řekne letiště za to, že si vůbec na jejich runway můžete sednout.

Plat kapitána je pak 150 až 300 tisíc korun, řadový letušák alias palubní průvodčí je za 30. A nemůžete je úplně sedřít z kůže, předpisy omezují jejich pracovní dobu na 100 letových hodin měsíčně.

Jestli nemáte stále dost, zaplatit se musí i handling. Tedy někdo musí vzít kufry, vzít palubní vstupenky, naložit kufry, přistavit schůdky atd. U běžného stroje (A320, B738) to vychází na 20 000 korun.



5. Cena za marketing.

Celkem 3 % spolknou poplatky karetním společnostem za transakci kartou. Něco také stojí webovky, rezervační systém, promo, věrnostní systém a výroba plyšových medvídků pro děti. Ještě pořád vám přijdou letenky příliš drahé?