Michaela Kadlecová  | 19. 1. 2022

Jak reklamovat vyúčtování elektřiny a plynu?

Vyúčtování elektřiny a plynu se mnozí obávají. Pokud obdrží oznámení o nedoplatku za energie, může to do značné míry nabourat rodinný rozpočet. Co dělat, pokud si dodavatel naúčtoval nedoplatek neprávem a vy chcete vyúčtování za elektřinu reklamovat?

Faktura za elektřinu – informace o spotřebě elektřiny

Zákon ukládá, že má každý zákazník povinnost platit dodavateli zálohy, které se při konečném vyúčtování elektřiny a plynu zohlední. Na konci smluvního období, což je rok, se zjistí skutečná spotřeba domácnosti, a to odečtem elektřiny, odhadem, nebo samoodečtem, a ta se porovná s uhrazenými zálohami. Dodavatel elektřiny následně vystaví fakturu, na které je uvedený nedoplatek, nebo přeplatek, pokud jsou uhrazené zálohy vyšší než skutečná spotřeba elektřiny. Na faktuře za elektřinu je uvedená celková spotřeba elektřiny, vaše spotřeba elektřiny v nízkém a vysokém tarifu, cena za kilowatthodinu v nízkém a vysokém tarifu a také stálý měsíční plat. Najdete zde také platební údaje k případnému nedoplatku, tedy číslo účtu a variabilní symbol.

Jak na samoodečet elektřiny?

Samoodečet lze nahlásit pouze třikrát za sebou. Lze jej nahlásit písemně, e-mailem, nebo telefonicky dodavateli elektřiny. Uvádí se Výrobní číslo elektroměru, údaje o odběrném místě - název odběrného místa, adresa odběrného místa, vaše údaje a kontakty - adresa, telefon, e-mail. Elektroměr můžete také vyfotografovat a fotografie přiložit k e-mailu. Z elektroměru opiště hodnoty spotřeby elektřiny v nízkém a vysokém tarifu.

Důvody reklamace faktury za elektřinu

Z jakých důvodů se podává reklamace faktury za elektřinu? Někdy může dojít k lidské chybě, to tehdy pokud ten, kdo vizuálně elektroměry odečítá, se prostě splete a zapíše nesprávný údaj. Proto vám doporučujeme elektroměr si v den odečtu vyfotografovat. Dále je možné, že elektroměr nefunguje přesně tak, jak má. Častým předmětem reklamace bude ve vyúčtování elektřiny 2021 jistě nesouhlas s cenami elektřiny, které si dodavatel účtuje. Ceny elektřiny a zdražení totiž musí dodavatel klientovi vždy včas oznámit, pouze u tarifů, které jsou napojené na velkoobchodní ceny, je výše ceny za kilowatthodinu neznámá a vypočítává se podle denního obchodování. Fakturu můžete také reklamovat, pokud jste ji obdrželi pozdě, nebo vůbec.

Zkontrolujte:

- cenu za kilowatthodinu, kterou máte ve smlouvě s dodavatelem elektřiny

- stav elektroměru v nízkém a vysokém tarifu

- funkčnost elektroměru

Přečtěte si: Odečty plynu a elektřiny v době koronavirové? Zkuste samoodečet!

Je pro vás faktura za elektřinu španělská vesnice? Jaké položky na faktuře za elektřinu najdete?

Co vás čeká při odečtu elektřiny a plynu?

Sháníte důvěryhodného dodavatele elektřiny?

Řada dodavatelů elektřiny zkrachovala a není snadné najít toho, kdo vám bude dodávat elektřinu za solidní ceny a kdo vás nenechá na holičkách. Vyzkoušejte naši kalkulačku elektřiny, kde si srovnáte aktuální nabídku dodavatelů elektřiny a hned zjistíte, jaké ceny elektřiny vám dokážeme nabídnout.

Jak na reklamaci faktury za elektřinu a plyn?

Reklamaci vyúčtování elektřiny byste měli podat do 14 dnů od doby, kdy obdržíte vyúčtování elektřiny 2021. Vyúčtování elektřiny se nezasílá doporučeně, takže je možné, že ho ve schránce nenajdete hned, proto radíme nemeškat a reklamaci provést okamžitě. Na vyřízení reklamace faktury za elektřinu má dodavatel přesně 15 dnů. Pokud by vám nezaslal do té doby stanovisko, pak se vystavuje finančnímu postihu. Za každý den náleží odběrateli 600 korun, nejvýše 24 000 korun. Dodavateli se tedy zcela jistě nevyplatí s vyřízením reklamace faktury za elektřinu otálet. Další postih hrozí přímo od Energetického regulačního úřadu. Pokud dodavatel reklamaci elektřiny zamítne a vy s tímto rozhodnutím nesouhlasíte, je možné se obrátit na soud, nebo na Energetický regulační úřad. Reklamace vyúčtování elektřiny neslouží jako odklad. Nedoplatek elektřiny musíte tedy uhradit, jinak se na vás bude pohlížet jako na neplatiče.

Písemně, mailem, nebo osobně

Reklamaci faktury za elektřinu můžete provést pomocí telefonu, e-mailu, písemně, nebo osobně na pobočce. Pro další jednání je důležité mít nějaký důkaz, že jste reklamaci podali a kdy. Pokud tedy vznášíte reklamaci telefonicky, můžete získat informace, ale raději ji podejte ještě e-mailem, nebo dopisem. Někteří dodavatelé provozují také zákaznické zóny, kde je možné reklamaci také podat.



Co by mělo být součástí reklamace?

- Dodavatel a jeho adresa

- Odběratel a jeho kontaktní údaje

- Adresa odběrného místa

- Zřetelný nadpis Reklamace

- Číslo faktury, kterou reklamujete

- Důvod reklamace a přesný popis stavu

Chcete poradit s reklamací faktury?

Nechte si zavolat, abychom vám poradili nejen s reklamací u stávajícího dodavatele elektřiny, ale také s tím, jak získat výhodné ceny elektřiny a důvěryhodného dodavatele.

Kam podávat reklamace u největších dodavatelů

Reklamace faktury za elektřinu innogy

Webový portál innosvět
Na e-mailu na info@innogy.cz
Telefonem na ‍zákaznické lince innogy zdarma 800 ‍11 ‍33 ‍55
Osobně na kontaktních místech
Písemně na innogy Zákaznické služby, s.r.o., Plynární 2748/6, 702 ‍00 ‍Ostrava - Moravská Ostrava



Reklamace faktury za elektřinu EON

E-mailem na info@eon.cz do předmětu e-mailu uveďte „Reklamace"
Portál Energie24, nebo mobilní aplikace EON
Písemně na F. A. Gerstnera 2151/6, České Budějovice 7, 370 01 České Budějovice



Reklamace faktury za elektřinu ČEZ

ČEZ Prodej, a.s., Guldenerova 2577/19, 326 00 Plzeň
Portál ČEZonline https://cezonline.cez.cz/irj/portal



Kam se obrátit, pokud dodavatel s reklamací otálí, nebo s výsledkem nesouhlasíte?

Energetický regulační úřad

Masarykovo náměstí 5

586 01 Jihlava

podatelna@eru.cz



Podatelna Praha:

Jankovcova 1566/2b, 170 00 Praha 7

Po: 7:45–15:30 hod.

Út: 7:45–15:30 hod.

St: 7:45–15:30 hod.

Čt: 7:45–15:30 hod.

Pá: 7:45–13:30 hod.

Jak reklamovat vyúčtování elektřiny u Bohemia Energy a krachujících dodavatelů

Čtvrtina klientů Bohemia Energy a klientů dodavatelů celé skupiny, tedy společností Comfort Energy, Europe Easy Energy, X Energie, Energie ČS a Amper Market doposud neobdržela závěrečnou fakturu, firma se zároveň potýká s množstvím reklamací. Důvodem jsou nepřesné odhady spotřeby, které poslali distributoři dodavateli a které slouží jako podklady pro konečnou fakturaci. Pokud obdržíte konečnou fakturu od Bohemia Energy, doporučujeme vám pečlivě si její údaje zkontrolovat. Pokud najdete nesrovnalosti, je třeba je okamžitě zaslat na reklamace@bohemiaenergy.cz. Pokud se týkají nesrovnalosti údaje o spotřebě, připojte fotografii vašeho elektroměru.

NačítámNačítám