Jan Strmiska | 7. 10. 2020

Jak reklamovat zájezd v roce 2020. Pomůže i Frankfurtská tabulka slev

Ze zákona už neexistuje „reklamace zájezdu“, ale říká se tomu legračně „vytknutí vady zájezdu“. Jaká je lhůta pro reklamaci a jak si vypočítat, o kolik jste přišli?

Doba korony je zlá, ale to se vlastně říká i v časech největšího blahobytu. A když už si od toho jedeme povyrazit z kopýtka, chceme dostat to, co jsme si zaplatili. Co to ale přesně je?

Co není ve smlouvě, na to nemáte nárok při reklamaci

Dobrá smlouva je základ všeho. Musíte na to myslet už ve chvíli, kdy kupujete. Ve smlouvě musí být přesně popsané, co si vlastně kupujete. Jestli jste tuto fázi propásli a teď zpětně hledáte, k čemu jste se upsali, alespoň si projděte všechny body teď, krok za krokem. Jestli jste se těšili na hotelový bazén a saunu a ve smlouvě to není, máte smůlu. Nově toto ovšem nemusí být uvedeno jen ve smlouvě, ale stačí jen v potvrzení zájezdu. Tyto informace musíte dostat před zaplacením zájezdu. Cestovky ale většinou od vás stejně chtějí stále ještě podepsat smlouvu.

Co všechno jde reklamovat?

  • Můžete reklamovat kvalitu hotelu. Například nižší počet hvězdiček.
  • Můžete reklamovat konkrétní nefunkční vybavení hotelu. Nefunkční wifi, sprchy, vanu, toaletu, klimatizaci nebo výtah. Pokud ale půjde jen o výpadek, tak ne.
  • Pak také máte nárok na chybějící vybavení hotelu. Internet zdarma, sauna, fitko nebo kuchyňka.
  • Objektivně zkažené jídlo. Pokud ho máte v ceně zájezdu. Jestli vám ale jen nechutná, to můžete jedině zkusit vyhádat. Není to nic vymahatelného papírově.
  • Špatný výhled – opět konkrétně. Jestli máte ve smlouvě výhled do lesa nebo na oceán, a místo toho koukáte na ulici, bojujte za svá práva.
  • Snížený komfort. Hluk, hmyz na pokoji, zápach atd.
  • Nedodržení harmonogramu. Pokud se odlet posune o více než 4 hodiny. Chybějící transfer do hotelu. Opět podobně jako u bydlení nižší přepravní třída.

Co ale nejde reklamovat?

Zpoždění dopravy, pokud je ovlivněno počasím. A stejně tak počasí samotné. Déšť, chybějící sníh, studená voda v moři nebo žádné vlny na surf.

Jak rychle to musí vyřešit?

Pořadatel musí lhůtu odstranit v přiměřené lhůtě vzhledem k závažnosti vady a tuto lhůtu si můžete zvolit sami. Což znamená, že pokud jste na místě a neteče vám voda, pravděpodobně to budete chtít ihned. :-) Řešte to určitě bezodkladně, hned na místě, třeba s delegátem zájezdu nebo s někým z cestovky. Pokud závada není odstraněna, máte právo si závadu odstranit sami a účelně vynaložené náklady následně požadovat po pořadateli. Do toho spadá, i pokud pořadatel nedodrží třídu hotelu. Příklad: Přijedete na místo a nabídnou vám horší hotel, než bylo ve smlouvě. A nabídnou vám také přesun do odpovídající úrovně hotelu za příplatek. Tak tohle je v rozporu se zákonem.

Jestli vám slibovali 4 hvězdy a máte špeluňku bez záchodu, asi je načase najít v sobě nějakou asertivitu.
Foto: Shutterstock

Kolik dostanu odškodné?

Pokud závady nejdou na místě odstranit (například není k dispozici odpovídající kvalita hotelu nebo wifina prostě chodit nebude), máte nárok požadovat slevu z ceny zájezdu. Na tento výpočet existuje takzvaná Frankfurtská tabulka slev. Je to německá tabulka a je už z roku 1985, ale používají ji i české soudy pro vypočítání reklamací v případně sporu o kvalitu služeb zájezdů. Výpis položek a procent najdete tady u Sdružení ochrany spotřebitelů. Je to přísný seznam, ale musí jít o závažné nedostatky.

Chcete pomoc při reklamaci zájezdu? Sbírejte důkazy

Určitě si na místě nezapomeňte pořídit co nejvíce fotek prokazujících závady. Foťte detaily i celky, aby bylo jasné, že ten šváb není fotka ze zoologické, ale byl opravdu v pokoji. Hodí se i výpovědi ostatních rekreantů a případně zápis delegáta cestovky. Pořadatel zájezdu vaši reklamaci musí vyřídit do 30 dnů. A když to neudělá, můžete se obrátit k mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů u České obchodní inspekce, nebo rovnou na soud.

Můžu si na zájezd stěžovat až později, když přijedu domů?

Podle nového občanského zákoníku máte pro podání stížnosti lhůtu 1 měsíc ode dne příjezdu. Později už vaše nároky, i když oprávněné, mohou prohlásit za promlčené.

Existuje i náhrada za ztrátu radosti z dovolené

Kromě majetkových škod a jejich náhrad (sleva z ceny zájezdu, uhrazení účelně vynaložených výdajů ap.) máte dokonce nárok požadavek na nemajetkovou škodu. Jde o to, že vám něco může pocit z dovolené opravdu zkazit. Všechno je to tak špatné, že jste z toho nic neměli. Například nedodržení hygienických předpisů ze strany hotelu, že z toho onemocníte a nic z dovolené nemáte. Může to být ale také výrazné posunutí data zájezdu na poslední chvíli (a vy jste měli už v práci objednanou dovolenou na jiný termín, takže nemůžete jet) ap. Opět pod tyto věci nespadají objektivní skutečnosti, které pořadatel nemůže ovlivnit, jako je počasí, vaše hádka s tchyní nebo stávka pilotů a revoluce v zemi.

Jak sepsat reklamaci zájezdu

  • Vaše jména a adresa
  • Informace o zájezdu včetně čísla smlouvy
  • Adresa prodejce zájezdu
  • Text s popisem vady, události nebo služby
  • Návrh odškodnění podle vás (proplacení nákladů, sleva z ceny ap…)
  • Jestli už byla poskytnuta nějaká náhrada (případně jaká přesně)
  • Datum
  • Váš podpis

U koho to mám reklamovat


Vždy u toho, kde jste zájezd koupili. Pokud jste třeba koupili u Invie a jeli jste s Exim Tours, reklamaci podejte u Invie. A poslední tip, pokud se vám nechce s cestovkou bojovat sami a jde opravdu o velké peníze, zadejte své vymáhání externím specialistům. Existuje například služba Vaše nároky, která to za vás vyřídí. Hodně štěstí!

O nás: Kalkulátor.cz je srovnávač elektřiny, plynu, brzy i pojištění a mnohem víc. Je to první projekt podobného typu v ČR, který je opravdu fér. Chceme s ním energošmejdy konečně zatlačit do kouta. Už nezažijete žádné otravné formuláře, kdy nenásledují výsledky, ale jen žádost o telefonní číslo, aby vás někdo mohl ukecat. Na Kalkulátoru vše funguje okamžitě a bez závazků a bez špinavých triků (viz náš článek o různých typech smluv).

Můžete teď ušetřit tisíce korun ročně. Naše výpočty zahrnují všechny aktuálně dostupné tarify na trhu a u vybraných dodavatelů energií jsme schopni zajistit plynulý přechod bez jakékoli vaší námahy. Neplatíte nic navíc, k ničemu se u nás nezavazujete, peníze na náš provoz získáváme jinak. Smlouvu máte přímo s dodavatelem. Spočítejte si svou slevu ihned v našem kalkulátoru energií.