Lukáš Kaňok | 28. 5. 2025
Příběhy našich klientů: Díky krachu Bohemia Energy ušetřili, dnes ale zbytečně přeplácejí
Krach Bohemia Energy zaskočil víc než milion klientů, kteří tehdejšímu největšímu alternativnímu dodavateli důvěřovali a odebírali od něj elektřinu, plyn nebo rovnou obojí. V kombinaci s rostoucími cenami energií to pro mnoho zákazníků znamenalo velký průšvih a cestu k našponovanému rodinnému rozpočtu. Byli ale i tací, kteří alespoň na začátku udělali velmi rozumná rozhodnutí a krach dodavatele se jim v konečném důsledku vyplatil.
To je případ i jednoho z našich klientů, říkejme mu třeba pan Jiří. V době krachu odebíral od Bohemia Energy elektřinu. Díky zákonu o ochraně spotřebitelů se po krachu dodavatele, stejně jako všichni ostatní zákazníci, automaticky dostal k dodavateli poslední instance. Jenže situace – a v tomto případě hlavně manželka – ho donutily, aby co nejdřív podepsal novou smlouvu a od dodavatele poslední instance odešel. Rozhodl se tak podepsat smlouvu s jiným dodavatelem, který mu nabídl cenu 3.400 Kč za 1 MWh elektřiny. Jen si připomeňme, že Bohemia Energy před svým krachem nabízela MWh elektřiny přibližně za 1.500 Kč. Jiří tak najednou platil víc než dvakrát tolik a podpis takové smlouvy se mohl zdát být vším jen ne rozumným krokem, navíc když byla tato cena spojována se smlouvou na 3 roky. Jenže málokdo tehdy tušil, co nás už za pár měsíců čeká.
Rodinný rozpočet zachráněn
Kvůli válce na Ukrajině a několika dalším faktorům začaly v celé Evropě výrazně růst ceny elektřiny a plynu. U náse se tehdy poněkud smutným rekordmanem stala částka 20.600 Kč za 1 MWh elektřiny. Ano, tolik si podle ceníku jeden z dodavatelů skutečně účtoval. Nejčastěji se pak MWh elektřiny pohybovala v rozmezí od 6.000 do 9.000 Kč.
Takže pan Jiří se svými 3.400 Kč a s garancí na 3 roky skutečně vyhrál – byť na první pohled to vypadalo jako nesmyslná cena. Nakonec díky ní přečkal celou dobu, kdy ostatní zákazníci běžně podepisovali dvojnásobné ceny. Jeho manželka tak skutečně zachránila značnou část rodinného rozpočtu.
Automatické prodloužení smlouvy zkazilo radost
Jenže radost z výhodné ceny zase tak dlouho nevydržela. Respektive vydržela tři roky, po které byla sazba fixovaná. Potom pan Jiří zaváhal a povzbuzen předchozím úspěchem zřejmě zapomněl, že cenu energií je třeba před koncem smlouvy aktivně řešit.
Protože si na konec smlouvy nevzpomněla ani jeho paní, o vše se “postaral” dodavatel a na základě smlouvy využil automatické prolongace a smlouvu prodloužil na další období. S cenou, kterou už manželé ovlivnit nemohli. Každá MWh se jim zdražila o 500 Kč, takže dnes za ni pan Jiří platí téměř 4.000 Kč a nemůže s tím nic dělat. Předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou by totiž znamenalo pokutu.
Co měl pan Jiří udělat jinak?
Stačilo nastavit si v kalendáři připomínku a klidně půl roku před koncem smlouvy začít řešit možnou alternativu. To znamená porovnat, jaká bude cena u stávajícího spotřebitele a za kolik nabízejí elektřinu jinde. Dnes už nejsou výjimkou ani ceny pod 2.500 Kč bez DPH za 1 MWh. Tím pádem by rodina mohla ušetřit klidně 1.500 Kč za každou MWh. Jednoduchou matematikou pak zjistíme, že při jejich spotřebě 9 MWh ročně teď během dvouleté smlouvy přeplatí úplně zbytečně téměř 33.000 Kč včetně DPH. Jenom proto, že si neohlídali konec smlouvy.
Dnes už Jiří i jeho paní dobře vědí, že je třeba nastavit si upomínku a nespoléhat jen na to, že se o ně dobře postará stávající dodavatel. Protože tak to není – a každý se o co nejnižší cenu energií musí postarat sám. Třeba s pomocí našeho Hlídacího vlka, který připomene blížící se konec smlouvy a rovnou pošle i srovnání nabídek na trhu.