Redakce Kalkulator.cz | 14. 12. 2023

Novela silničního zákona: Co přinese v oblasti povinného ručení?

Platnost novely silničního zákona pomalu klepe na dveře, tak je nejvyšší čas zjistit, co všechno bude od příštího roku jinak. Změny se týkají i povinného ručení, zpozornět by tedy měl každý majitel vozu – a nejen vozu. Povinné ručení bude nově platit i pro některé další dopravní prostředky. Mění se také limity pojistného plnění nebo to, kdo za sjednání pojištění odpovídá.

Novela silničního zákona přináší řadu novinek. Třeba řidičák na zkoušku už od 17 let, zjednodušení bodového systému, vyšší pokuty za závažnější přestupky nebo zvýšení maximální povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnic. O tom všem už ale určitě víte z našeho předchozího článku. Dnes se tedy raději zaměříme na povinné ručení, protože i tady je seznam změn poměrně dlouhý. Na uvedení do praxe se aktuálně pracuje a většina novinek by měla platit nejpozději od března, jen na „zrušení“ zelené karty si ještě pár měsíců počkáme.

1. Vozidlem už není jen auto nebo motorka

Na první pohled banální úprava definice pojmu „vozidlo“ přináší poměrně velké změny. Jasně totiž říká, že povinné ručení se nově týká i některých dalších dopravních prostředků. To je pasáž, která by měla zajímat především majitele elektrokoloběžek, segwayů, zahradních traktůrků a velkých sekaček, golfových vozíků nebo sněžných skútrů. Ještě než se své koloběžky kvůli povinnému ručení raději zbavíte, zkontrolujte si její maximální rychlost. Nové podmínky se totiž vztahují jen na vozidla, pro která platí některá z následujících podmínek:

maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h,
maximální konstrukční rychlost je vyšší než 14 km/h a vozidlo současně váží víc než 25 kilogramů.

Majitelé elektrokol si mohou oddechnout. Novela se týká jen vozidel, u kterých je motor hlavním pohonem. Pokud jde o zmiňované zahradní traktůrky a další vozidla ze seznamu, povinnost zákonného pojištění se na ně nebude vztahovat v případě výhradního provozu jen na soukromém pozemku nebo v jiných uzavřených prostorách. Povinné ručení budete potřebovat jen tehdy, když se s vozidlem rozhodnete vyjet na veřejnou komunikaci. Pozor si dejte třeba na přejezdy mezi pozemky nebo cesty traktůrkem do lesa.

Chcete levnější povinné ručení?

Vlk KALKULÁTOR vás procesem provede raz dva a najde pro vás řešení.

2. Za pojištění odpovídá provozovatel

Zatímco doteď odpovídal za povinné ručení vozu jeho majitel, od příštího roku přechází povinnost sjednat pojištění na provozovatele, který vůz skutečně využívá. Tím může, ale nemusí být stejná osoba. Pro většinu lidí se nic nemění, bylo ale třeba ošetřit případy, kdy za nesjednané pojištění odpovídala například leasingová společnost jakožto reálný majitel vozu. Nutno ještě podotknout, že provozováním auta se rozumí jen dlouhodobější činnost. Pokud tedy auto půjčíte na den svým dětem, nestávají se z nich provozovatelé. Občanský zákoník pak stanovuje, že pokud není možné provozovatele určit, je jím automaticky vlastník vozidla.



3. Provozovatel nese odpovědnost i za odstavené vozidlo

Pojem „provoz vozidla“ se nově vztahuje i na stojící dopravní prostředek. To znamená, že pokud odstavíte auto u silnici a vytvoříte tak překážku, kvůli které dojde k nehodě, za veškeré škody odpovídáte vy.



4. Zelenou kartu už nemusíte mít u sebe

Dlouho očekávaná změna se konečně stává skutečností. Nebude sice platit hned od začátku roku, ale během prázdnin nebo od září už bychom se měli dočkat. A o co konkrétně půjde? Při cestách po Česku se nebudete muset prokazovat takzvanou zelenou kartou, policie si platnost pojištění snadno ověří elektronicky. Už teď přitom platí, že u sebe nemusíte vozit papírovou kartu, stačí ji mít vyfocenou nebo uloženou v mobilu. Pozor si ale dejte při cestách do zahraničí. Zelená karta bude pořád sloužit jako mezinárodně platný doklad o pojištění. Plná digitalizace se sice chystá v rámci celé Evropské unie, ještě to ale chvíli potrvá.



5. Zvyšují se pojistné limity

Doteď jste si mohli sjednat povinné ručení s pojistným limitem od 35 milionů korun. Takové pojištění bylo přirozeně nejlevnější, proto po něm sáhla většina zájemců. Ne vždy ale tato částka na pokrytí škody stačila. Aby se zabránilo případům, kdy musel viník nehody sáhnout do vlastních úspor, minimální pojistný limit se nově zvýší na 50 milionů korun. Nemusíte se ale bát prudkého zdražování pojistného, vyšší limity se do ceny nepropíšou tak výrazně, jak bychom si mohli myslet. Většinou půjde o zdražení jen v řádech desítek, maximálně nižších stovek korun.



Zajímá vás, kolik přesně bude povinné ručení stát a u koho se vám nejvíc vyplatí? Využijte naši kalkulačku.



NačítámNačítám