Jan Strmiska | 6. 8. 2020

I elektrické auto může moc žrát

Auta na plyn nesmyslně vyklízí pozice elektřině. Ale kolik ta elektrická vlastně žerou? Je spotřeba 25,8 kWh na 100 km hodně, nebo málo?

Na úvodní fotografii je Kia e-Niro. Nejčistší auta na trhu mají dnes Korejci, Japonci a Němci. Kdy nastoupí do závodu Čína? Foto: Shutterstock



Diesel? Hnus! Plyn? Polohnus! Elektřina i z čehokoli? Spása! Toto je klasické moderní dogma, na kterém staví dnešní automobilové společnosti, respektive úředníci přikazující, co se bude vyrábět. Jenže jaká je skutečnost, objektivně změřená a spočítaná?



Němci porovnali 122 nových aut

Podle testu německého ADAC vyšlo, že CNG auta jsou často ekologičtější než ta čistě elektrická. Přesto masivní lobbing naprosto zválcoval logické myšlení a kvůli tlaku zákonů výrobci přestávají investovat do tohoto typu pohonu a připravují se raději na čistou elektřinu. Koncern VW se rozhodl, že s CNG končí a raději vrazí 50 miliard eur do vývoje elektrických aut. Je to totiž obchod s odpustky a všechno se musí zprůměrovat.



Zase tvrdší normy, bude ale lepší příroda?

Nová norma totiž požaduje od tohoto roku emise CO2 na úrovni 95 g/km. To u plynových aut není problém, ale VW vyrábí i normální spalovací auta, a potřebuje si tak splnit průměr. A auta na plyn nesníží průměr tak hezky jako čistá elektřina. A tak výrobcům nezbývá než zaříznout celou výrobu něčeho, co funguje, a vrazit peníze do něčeho, co je sice drahé a neefektivní, ale aspoň se vlk nažere. Není to ale jen ekonomický nesmysl, je to i ekologicky sporné, pokud vezmeme v úvahu způsob výroby elektřiny – ony pověstné výfuky v Krušných horách nebo v Číně, pokud jde o fotovoltaiku. A také pokud se podíváme právě na skutečné výsledky úspornosti jednotlivých aut. I u elektrických aut je rozdíl v tom, kolik které žere.



A jak si to spočítali Němci?

Němci z ADAC ekologickou účinnost auta neporovnávají podle jednotlivých tříd (velké a malé zvlášť), ale absolutně. Takže samozřejmě jako nejčistší a nejúčinnější jim vyšla jen malá auta, která s sebou nevlečou příliš mnoho mrtvé hmoty. Velké elektroSUV žere prostě logicky víc a má i víc emisí než třeba plynový prcek. Nebo dokonce i dieselový.



Pět nejčistších aut je:

Pět hvězdiček nejčistších vozů získala Kia e-Niro (elektro), Toyota Corolla 1.8 (hybrid), Seat Arona 1.0 TGI (na plyn), pak mrňavé BMW i3 (120 Ah), (elektro) a dva Volkswageny na plyn: Golf 1.5 TGI BlueMotion (plyn) a Polo 1.0 TGI (plyn). Takže už z první pětky vyplývá, že vede plyn, pak teprve elektro a hybridy. A na dalších místech se objevuje často dokonce i diesel. Vůbec tedy není situace tak jednoznačná pro elektřinu, jak to známe z klasické masáže vládních nařízení.



Pokud chceme statistiku ještě více rozšířit, podívejme se na počet typů vozů v kategorii čtyř a pěti hvězd dohromady. Tady to je:



Nejčistší auta – 5 hvězd

plyn

elektro

hybrid



Nejčistší auta – 4 hvězdy

17× diesel

15× benzín

hybrid

elektřina

plyn



Není to úplně fér, protože elektroaut jsou zatím v Německu 2 % trhu, takže i nabídka v prodeji je nižší než spalovací klasiky. Nicméně to, že elektrická auta se v tabulce ADAC objevují často níž moderní diesely, je už samo o sobě zarážející.



Menší je úspornější

A jak jsme asi tušili z hodin fyziky, úspornější jsou malá auta, ale také se do nich samozřejmě méně vejde. BMW i3, Kia e-Niro, e-Soul i Tesla Model 3, to všechno jsou malá auta. Z těch větších elektrických se v celém testu objevil jen Audi e-tron 55 quattro, ale získal jen velice průměrné tři hvězdy. Právě pro svou žravost. Má totiž spotřebu 25,8 kWh na 100 km. Pro srovnání: o 1,2 tuny lehčí (!) BMW i3 má spotřebu v průměru pouhých 17,9 kWh na 100 km.



A kolik mě stojí to nabíjení?

Počítejme modelově 5 korun za 1kWh (ale může to být i 13). U zmíněného Audi to vychází na 130 Kč na 100 kilometrů. U maličkého BMW pak spálíte 90 korun na 100 km. To je skvělé. Pokud ale nakoupíte elektřinu draho, cena může vyskočit s různými poplatky (za to, že třeba zůstanete stát déle naprázdno u nabíječky) i na téměř trojnásobek. Jestli vás ale zajímá skutečná ekologičnost aut včetně nákladů na recyklaci, přečtěte si náš článek zde.