Jan Strmiska | 6. 8. 2020

Zelený prachy. Přiživte se na bilionovém zeleném byznysu

Poprvé v historii překonají investice do obnovitelných zdrojů fosilní paliva.

Minulá ekonomická krize zpomalila úsilí o čisté zdroje energie. Koronavirová recese bude jiná.



Alespoň to tvrdí analytici společnosti Goldman Sachs. Ano, to je ta nenažraná banka, která se stala symbolem předchozí ekonomické krize, rozpoutané špatnými hypotečními úvěry. Nebo spíš hypotetickými. :-) Abychom ale byli féroví, ono šlo spíš o nenažrané politiky, kteří ty „sociální“ úvěry po bankách chtěli (zákony přikazující: půjčujte i těm chudým – pro dobro voličů).



A ona se historie opakuje. Nyní je totiž podobná doba, kdy politici zase po firmách chtějí, aby se chovaly uvědoměle pro dobro přírody (ať to stojí co stojí). Vzpomeňme například elektrická auta, biopaliva atd. Nejsme si jisti, jestli je to vůbec ekologické, ale chceme toho hodně.



Goldmani jsou také ta banka, která pro Apple připravila kreditku Apple Card. Takže si vyberte. Rozumí trendům ve financích, nebo ne? Foto: CNBC



Takže zpět ke Goldman Sachs. Ti tvrdí, že jsou zelené energie už dnes oproti době minulé krize dostatečně zralé na to, aby mohly být nasazeny v masivním měřítku. Do roku 2030 v nich očekávají investiční příležitost za 16 bilionů dolarů (a to je skoro stejná velikost jako HDP celé Evropské unie!). Už v příštím roce očekávají výdaje na čisté energie ve výši 25 % všech výdajů na energie. Před šesti lety to bylo jen 15 %.



Jak to, že teď eko tolik frčí?

Je to prosté. Dokonce i USA se zhlédly v podpoře těchto zdrojů. A samozřejmě Čína. Můžete tomu říkat móda, lobby nebo šílenství, můžete tomu říkat uvědomělost nebo změna k lepšímu, ale každopádně toto jsou trendy vycházející čistě z regulací, pobídek a zásahů úředníků/státu. Jen v USA se počítá s tím, že náklady na přebudování infrastruktury přijdou na jeden až dva biliony dolarů ročně. A ta samá šílená čísla počítejte i u nás. Jen samotný přechod na elektromobilitu vyžaduje naprosto jinou infrastrukturu a to je právě pro Goldmany ten skvělý investiční prostor, kde vydělat.



Rizika jsou

Nové technologie jsou až třikrát náročnější na kapitál i pracovní sílu ve srovnání s tradiční energetikou. Technologie musí být dostatečně levné a naopak státní pobídky dostatečně lákavé (říká se tomu atraktivní regulační rámec). A obojí je to zásadní.

A nějaká rizika jsou. Stačí, když přijde nějaká vlivná Antigreta, davy otočí, stát změní pravidla a všechno to může být jinak. Žijeme v době behaviorální ekonomiky. Není důležitá skutečnost, ale pocity.

Skvěle jsme to viděli na prodeji elektroaut v Číně, momentálně největším trhu v elektrickými vozy na světě. Peking dotuje elektrická auta už 10 let, ale v loňském roce Číňané výrazně snížili dotace. Prodeje elektroaut se v Číně okamžitě propadly o 30,8 %. Na reálném trhu nemají tyto technologie zatím šanci.



A nepřejde brzo tahle dotační vlna?

Zatím tomu nic nenasvědčuje. EU například pracuje na taxonomii. To jsou parametry hodnocení projektů podle stupně udržitelnosti. Něco jako jestli má vaše pračka účinnost C, nebo A++. EU tak chce dosáhnout podpory projektů pokládaných (momentálními měřítky) za environmentálně přínosné i pro soukromníky a investory zvenku. Takže ne, nevypadá to, že se v nejbližší době v tomto trendu něco změní. Ostatně všichni víme, že biopaliva jsou nesmysl, ale přesto fungují vesele dál.



Jak se přesně eko zvýhodňuje?

Například tím, že jsou úrokové sazby na úvěry pro fosilní projekty 6× nižší než sazby na projekty čistých energií. To už si jako investor hodně rozmyslíte. Bohatí už dnes nejsou jen uhlobaroni, ale i solárníci. I když tentokrát bohatství nevzniklo rukou trhu, ale rukou státu. Peníze jsou to ale stejné.



Není to auto, které má výfuk na druhém konci světa?

Takzvané čisté energie tak někdy mohou působit. Ale to není starost tohoto článku. My jen ukazujeme současný trend. Je jedno, jestli je dobrý, nebo špatný. Jestli jste chytří, můžete na něm vydělat. Miliardy. Jak říkala postava Tondy Blaníka, „kde teče beton, tečou prachy“. A čisté energie jsou nový beton.