Michaela Kadlecová  | 27. 5. 2021

Kdy nastává v havarijním pojištění vozidla tzv. totální škoda?

Když vám automechanik zhodnotí vaše vozidlo slovy „totálka“, znamená to, že se musíte s vozidlem rozloučit. Co to pro vás znamená a jak řešit totální škodu s pojišťovnou?

Po nehodě zkoumá havarované vozidlo likvidátor od pojišťovny, který rozhodne, jaká je míra poškození. Pokud je vaše vozidlo po nehodě poškozeno minimálně z 80 %, pak jde pro pojišťovnu o totální škodu, po které je vozidlo určené k likvidaci. Znamená to, že se oprava nevyplatí, neboť cena opravy je vyšší, než je cena vozidla před havárií. To samé nastává, pokud je vozidlo neopravitelné. Pokud nehodu zavinil někdo jiný, pak je třeba se obrátit na jeho pojišťovnu a náhradu vozidla řešit s ní z povinného ručení viníka. Pokud se nehoda stala kvůli střetu se zvěří, nebo jste vy viníkem nehody, pak můžete za vozidlo získat náhradu pouze tehdy, pokud máte uzavřené havarijní pojištění vozidla. Musím platit povinné ručení, pokud s autem nejezdím? Vždy je třeba se postarat o likvidaci vozidla, jeho odhlášení z registru a výpověď povinného ručení. Do kdy zaplatit povinné ručení? Vždy do té doby, než proběhne řádná likvidace.

Chcete levnější povinné ručení?

Srovnejte si nabídky pojišťoven a zjistěte, zda nemůžete ušetřit.

Jaká je cena vozidla před havárií?

Pojišťovna následně ohodnotí cenu vozidla před havárií. K tomu slouží posouzení stavu vozidla, najetých kilometrů a například na serverech s inzercí se zjišťuje, za kolik se podobné auto právě prodává. Dále se využívají katalogy ojetých vozidel, nebo průzkumy trhu. Stanovení pojistné hodnoty vozidla před havárií není snadný proces. Problém nastává zejména u těch majitelů havarovaných vozů, kteří se o auto velmi dobře starali, vyměnili mnoho součástek, takže je stav jejich auta oproti jiným srovnatelným vozům výrazně lepší. Ti si stěžují, že částku, kterou jim pojišťovna navrhla, srovnatelné auto neseženou. Pokud někteří z klientů pojišťoven s navrženou cenou nesouhlasí, pak jim nezbývá než se obrátit na soud. Náklady na soudní řízení si v případě neúspěchů hradí sami, proto je důležité dopředu pečlivě zvážit, zda je naděje na úspěch. Částka by měla stačit na pořízení podobného vozu, o který klient havárií přišel. Bohužel ani v případě totální škody ne zcela novém vozidle to neznamená, že zákazník získá od pojišťovny plnou cenu nového vozu. Už tím, že vůz opustí autosalón, totiž ztrácí 15 % své hodnoty.

Přečtěte si: Jak na výpověď havarijního pojištění?

Jak ohodnotit vrak?

Posledním krokem je ocenění vraku. Vrak pojišťovny oceňují na aukcích, dále nechají většinou majitele rozhodnout, zda si chce vrak prodat sám, nebo zda ho mají prodat za navrženou cenu. Cena vraku se odečte od částky, na kterou vůz před nehodou pojišťovna ohodnotila, a zbytek pojišťovna klientovi vyplatí.

NačítámNačítám