Jan Strmiska | 5. 5. 2021

Jak moc lidé ve skutečnosti chtějí elektroauta? Unikátní průzkum

Lidi trápí, co se stane s těmi všemi bateriemi. Stejně jako to, že dosud neexistuje na elektromobily smysluplný leasing. Ale je toho mnohem víc.

Neustále nám to vrtalo hlavou: Chtějí lidé opravdu elektromobilitu? Nebo je to jen diktát z Bruselu? Podle médií je to jasné: existují dva naprosto nepřátelské tábory. Odpírači a vítači (elektromobilů). Jenže je tomu tak i ve skutečnosti? Vyzpovídali jsme několik motoristů a zjistili, že skutečnost je mnohem barevnější.

Za jakých okolností byste si teď, v roce 2021, koupili elektromobil?

Matěj (nyní má vůz Toyota Prius)

Já už tak trochu mám elektroauto. Mám 15 let starý hybrid, Toyotu Prius. Ale právě díky tomu mám s čistě elektrickými auty několik problémů. To auto je naprosto skvělé, nic mu ani po těch letech není, ale odchází mi teď baterka a to je drahá věc. A neumím si představit, kolik by stála baterka u plného elektroauta, která je mnohem větší. To musí být šílená raketa (smích). Na druhou stranu v tom mém autě jsou ještě staré NiMh baterie, ne lionky. A nepoužitelné to začalo být až po 13 letech. Když si vezmu, že by mi tak dlouho vydržel mobil, je to vlastně úžasné. Stále rychlejší nabíječky ale budou baterie šíleně ničit.

Nevadily by vám problémy s dlouhým nabíjením?

Tohle plánování mi nevadí. Když pojedu na hory, naplánuju si prostě zastávky. To pro mě není důležité. Ale vše je do určité míry. Pokud by to auto mělo dojezd 120 kilometrů, tak by mě to nabíjení samozřejmě trápilo. Protože papírový dojezd 120 kilometrů znamená, že na tu chalupu, která je 120 kilometrů daleko, prostě nedojedu.

Do elektromobilu bych teď ale šel ze dvou důvodů: Jednak je to ekonomické, protože ten provoz je, zatím tedy, pořád levnější než benzín. Velice výrazně. A druhá věc je nějaká ta ekologická stopa. I když si samozřejmě uvědomuju, že to není tak černobílé. Nikdy jsem neměl čas a energii udělat si velkou rešerši skutečného srovnání. Každopádně největší problémem je pro mě ekologičnost baterií a vyřešení toho, co s nimi potom. A oni si to uvědomují i výrobci automobilů. Teď zrovna na BBC proběhla zpráva o tom, že VW staví nějakou velkou recyklační továrnu na baterie a ty staré tuším dává do nějakých vozítek, která používá ve svých továrnách. Co ale s nimi bude, až se opotřebují i tam?

Chcete levnější tarif pro nabíjení auta?

Jestli plánujete elektromobil, zažádejte si o tarif D27d. A když ne, spočítejte si, jak neuvěřitelně moc ušetříte změnou distributora.

Takže vaše příští auto bude elektromobil?

Záleží na tom, jaké auto přesně. Potřebuji pro rodinu auto s velkým dojezdem. Takže já bych si musel koupit nějakou Teslu nebo něco, co má slušný dojezd. Jezdím za rodiči z Prahy do Ostravy. Jako městské autíčko bych si to nekoupil. Byť máme v rodině dvě auta, není to teď nic, co bychom potřebovali urgentně.

Mělo by to pro mě smysl, pokud by cena těch elektrických aut klesla na srovnatelnou úroveň s benzínovými nebo dieselovými pohony. A zároveň by měly nějaký rozumný dojezd, což znamená tak 600 kilometrů. Takže když to shrnu, potřebuju, aby to mělo stejný dojezd, vlastnosti i cenu jako benzínové auto, a navíc aby vyřešili ten problém s ekologičností baterií. Protože tvářit se hrozně ekologicky a zároveň tím ničit někde v Argentině krajinu, tím myslím ty doly na lithium a kovy vzácných zemin..., to nechci. A ta elektřina se taky musí nějak vyrobit.

Myslíte si, že tím tedy ušetříte?

On ale ani ten Prius, co mám, není nějak extrémně úsporný. Prostě to žere jako nějaký diesel. Což znamená míň než benzíňák. Není to auto pro spořivého člověka. Je to auto pro ekologického snoba (smích). Reálně jezdíte tak za šest litrů. Konkrétně tahle řada, co mám, je ale neuvěřitelný držák. Jsou příběhy, kdy s tím nějaký vídeňský taxikář najel milion kilometrů. Hybridní auto je totiž docela složitý systém, ale ta technologie je jednoduchá. Míň třeba opotřebováváte brzdy, protože bržděním nabíjíte.

Nebojíte se toho, že to auto rychle zastará, protože je to mladá technologie?

Nemám. Elektřina je mnohem jednodušší způsob, jak něco uvést do pohybu. Elektrický motor je v podstatě jen soustava magnetů. Tam není co řešit.

baterie elektromobil

Honza (má Škodu Octavia)

Já bych si ho dnes ještě nekoupil. Možná bych si ho pořídil na nějaký operák. Myslím si totiž, že v těchto autech bude ještě velký vývoj. Každý ví, že auto je nejhorší investice, protože amortizací ztrácíte peníze. A elektroauto je ještě horší, protože tam ještě ztrácíte víc tím vývojem, který jde strašně rychle dopředu. A než se to usadí a někdo bude schopný ve velkém objemu vyrábět velké počty elektroaut, bude to trvat. Možná bude muset změnit technologii ukládání elektřiny do baterky, ne do lithia. Ale to auto pak zlevní třeba na půlku. Třeba oktávku koupíte dnes za pořád stejnou cenu. Každá generace začíná od půl milionu a další zase. Tak až se toto stane u elektromobilů, pak bych si ho koupil. Až se stabilizuje trh. Teď je ani ne deset let mladý.

V roce 2021 bych si elektromobil koupil jako druhé auto do rodiny. Pořád bych si ale nechal jedno se spalovacím motorem na delší trasy, kvůli komfortu jízdy. Kdy nemusím přemýšlet, co s nabíjením. To je pro mě strašně silný argument. Pořád bych si ho kupoval jako dvojku a používal ho prioritně po městě a na dojezd kolem 200, 300 kilometrů. Na tohle bych používal čistě tu elektřinu.

A takové auto si tedy teď koupíte?

Ne, to si vezmu na operák (smích).

A ten operační leasing si na to opravdu vezmete?

Pokud bude postaven chytře. Což zatím ale není. Protože klasický operák na elektromobily dnes nikomu z těch leasingovek nebude vycházet. Něco o tom vím právě z druhé strany. Když máte na vstupu třeba bavoráka, který od prodejce stojí 1,3 milionu, leasingovka na něm moc nevydělá. Protože u elektroaut jsou malé marže. No a další problém je v tom, že vám nemají jak to auto nacenit. U té oktávky se podívají do tabulky, jaká bude hodnota toho auta třeba za rok nebo za tři roky. Jenže u elektrických aut ten trh v podstatě neexistuje. Je jich málo a nikdo neví, co bude za tři roky. Kam až se ta cena propadne. A když někdo za tři roky přijde s revoluční technologií, tak ta auta se současnou technologií spadnou někam úplně dolů. Takže leasingovka dnes udělá to, že vám to proleasuje, ale do nuly. Což znemaná, že to auto uplatíte celé. Dojezdíte ho do mrtě, v podstatě ho pak můžete hodit ze skály (smích). Proleasují to třeba na osm let. Bude vaše, ale strašně ho přeplatíte. Takže to už není operační leasing, ale v podstatě nevýhodný úvěr. Takže koupit na leasing to nejde, protože je to nevýhodné. Leasingovky budou muset mít jiný obchodní model.

baterie elektromobil subaru

Michal (má Subaru Forester)

Elekroauto bych si teď nekoupil, protože se ta technologie hrozně rychle vylepšuje. Je to, jako když si člověk kupuje počítač. Dneska už si ho radši pronajme, protože za ty dva tři roky už je, pokud chcete to nejlepší, v podstatě nepoužitelný. Cítím to tak, že dneska vyrobené auto bude žrát třeba o třetinu více energie než auto, které vyrobí za dva roky. A baterie to samé. Takže já bych si dneska nekupoval elektroauto, ale láká mě kombinace.

Takže chcete hybrid?

Ano, vlastně je to hybridní řešení. Líbí se mi potřeba snižovat emise (jakkoli si myslím, že se ten problém přehání). Ale beru to spíš z motoristického hlediska. Třeba teď se u klasického motoru dělá biturbo. To je motor, který je nadopovaný, protože je tam turbo, které zvyšuje plnicí tlak. Ale biturbo je tam proto, aby to turbo nemělo takový ten výkonový kopanec (normální turbo sepne až při určitém tlaku). Proto se dělají biturba, kdy je tam takové malilinké meziturbo, které na to roztočení potřebuje hrozně malinký tlak. Takže tím se odstraní takový ten skok, kdy auto najednou zabere, div že člověk nevylítne ze zatáčky. A právě tomuhle se dá pomoci elektrikou. Elektromotor má maximální točivý moment v podstatě od první otáčky a nemusí se roztočit, aby měl tah. Takže kombinace v nižších otáčkách, tam si myslím, že to dává smysl, plus popojíždění po městě a takové ty studené starty.

Před rokem jsem viděl nějaký mercedes, kdy mě poprvé zaujalo elektroauto. Byl sportovní, a dokonce AMG verze. A přesně v takové té fázi 0 až 1200 otáček ten výkon řešil pomocný elektromotor. Takže hybrid ano –takový, který pomáhá v situacích, kdy ten spalovací motor ještě nemá dost síly a navíc v tu chvíli žere nejvíc.

Elektrika je pro vás tedy jen na vylepšení vlastností spalovacího motoru?

Ano. Čistou elektrárnu asi ještě dlouho ne (smích). Myslím, že ten elektrický pohon ještě není dost vyspělý na to, aby dokázal nahradit spalovací motor. Připadá mi, že ten důvod nižších emisí je jen zástupný. Je fajn, že se to odvětví rozvíjí, ale já nechci být jeho investor. Ta auta začínají na 500 tisících, protože u nás nejsou dotace. A to je nesmyslná cena.

baterie elektromobil

Pepa (teď používá carsharing)

Pro mě je elektrika jedna z dobrých alternativ. Myslím si ale, že by to stát měl trochu dotovat. Protože by to mělo být rozumně cenově dostupné. Pak protože jsem trochu ujetý na škodovky, tak bych byl rád, aby to auto bylo škodovka. A pak bych potřeboval dostatečnou nabíjecí infrastrukturu. Třeba po Praze je, ale když člověk odjede na venkov, tak to nemusí být samozřejmost. Za deset let se to myslím posune tak, že budou prostě všude elektroauta a hotovo. Dnes je ale tedy pro mě už největší problém cena. Koupil bych si elektroauto, kdyby nebylo o moc dražší než normální auto.

Průzkum popularity elektromobilů v roce 2021 BMW

Standa (BMW, 3l, benzín, 400 koní)

Kdybych si teď kupoval auto, tak si koupím zase benzín. Elektrické bych si prostě nekoupil. Nevím, proč bych měl. Když už bych si kupoval auto, i kdyby stálo elektrické stejně jako benzínové, tak mi nedá tu radost z jízdy. A tím, že mám doma aut víc, mám velké auto pro rodinu, dodávku, žena má svoje auto na hraní a já mám svoje auto vlastně na hraní a na denní provoz, tak to nepotřebuju.

Jediné, o čem jsem uvažoval je, že bych koupil manželce elektrické auto na pojížďky po městě. Ale muselo by to stát míň než normální auto, aby mi to vyvážilo ten opruz s nabíjením.

baterie elektromobil

Zbyněk (má BMW, diesel)

Elektroauto bych si koupil, jedině kdyby na to byla nějaká dotace. Ale já si myslím, že je to slepá vývojová větev. Myslím, že ta auta za čas chcípnou. Když jedete autem na dovolenou, tak nikdy nebude tak hustá síť nabíječek, aby mě to nějak komfortně neovlivňovalo. Takže jezdil bych v elektrickém autě, kdyby mi ho firma dávala jako benefit (smích). Kdyby to bylo podporované jako MHD. Tam mi ta elektrifikace dává smysl. Ale pro soukromé užívání to chápu tak, že je to spíš kratochvíle, jak utratit peníze za zbytečnost. Ano, kdybych měl dvě auta a chtěl třetí, tak si koupím elektro. Jen na popojíždění po městě. Ale jako primární ne.

baterie elektromobil

Marie (má VW Golf)

Nezkoumala jsem to. Nevím, jestli je to dobré, nebo ne. Zajímá mě ten ekologický dopad, ale nevím, jak moc je to opravdu ekologické. Ale každopádně na to nemám (smích). Navíc bych chtěla obytňáka a nevím o tom, že by se nějaké dostupné elektrické obytňáky dělaly.

baterie elektromobil

Petr (má BMW, 3l, benzín)

Kdybych si kupoval elektrické auto, potřeboval bych, aby to někam dojelo. To je pro mě stěžejní, aby to nemělo dojezd 100 kilometrů. Jenže k tomu je faktor toho, kde všude můžu to auto nabíjet a jak rychle. Tesla Superchargery nabíjejí sice relativně rychle, ale zase je jich jen pár. Máte dnes sice nabíječku u každého obchoďáku, ale buď je plná, nebo za tu hodinu, dvě, co tam jste, se nabije 30 % baterky, což je v pohodě na jízdu po Praze, ale na jízdu do zahraničí už se musí plánovat. A já jezdím rychle.

Takže stačí vyřešit nabíjení a koupíte si to?

Ne. Ani tak ne. Já jsem petrolhead (smích) a potřebuji pořádný benzínový motor. Řízení je pro mě vášeň a potřebuji auto, které má hezký projev. To, že to umí hodně zrychlit, je sice hezké, ale já potřebuju mít od auta nějakou odezvu. Nejen zvukovou, ale i pocitovou. A elektrická auta jsou dělaná hlavně na pohodlí. Sportovních elektrických aut je tak málo a jsou tak drahá, že si o tom mohu nechat jen zdát. A když už hybrida, tak bych si ho koupil, jen kdyby to byl dobrý hybrid. Musí to mít dobrou převodovku, protože co jsem řídil třeba Lexus, tak to auto mělo převodovku tak špatnou, že celé to auto bylo špatné. A je úplně jedno, jestli je to auto elektrické, nebo ne. Prostě to auto musí být dobré samo o sobě.

baterie elektromobil

Víťa (má Audi A6, 3l, diesel)

Já bych chtěl mít elektroauto v budoucnu. Chci mít nízkoenergetickou dřevostavbu, kde budou na střeše solární panely. Přijedu k domu, nabiju si auto a můžu jet dál. Pro mě ale zatím nejsou přijatelné ceny těch aut. To je pro mě hlavní překážka. A zároveň i specifikace baterií v autě, řešil bych taky dojezd a nabíjecí místa. A druhá hlavní věc je pro mě malá nabídka. Přijde mi, že to portfolio nabídky by mělo být mnohem rozsáhlejší, abych si mohl lépe vybrat. Zrovna dnes jsem četl o tom, jak chce být Volvo do roku 2040 emisně neutrální. Jestli se ty jejich vize naplní, tak by to pro mě byla jedna z možností. Teď už sice elektroauta dělají, ale nemají pro mě ještě to široké portfolio.

NačítámNačítám