Jan Strmiska | 11. 3. 2021

Elektromobily brzy v Praze přijdou o parkování zdarma, ale je to vlastně dobrá zpráva

I elektrické vozy jsou stále jen auta. Město potřebuje víc koní! :-)

S budoucím rozšiřováním elektromobilů je samozřejmě jasné, že až se za pár let dostaneme do stavu Norska a elektroauta se stanou početně významnou skupinou dopravních prostředků, dosavadní zvýhodnění se budou muset (stejně jako v Norsku) zrušit. Parkování zdarma kdekoli a dálniční známky jsou přitom u nás momentálně v podstatě jediným státním zvýhodněním elektromobility. Otázka ovšem není, jestli vůbec, ale kdy.

Jak se ale pak budou podporovat elektroauta?

Můžeme jít, stejně jako třeba u covid-19, negativní motivací. Elektrické vozy nedostanou sice žádnou finanční podporu ani zvýhodnění, jako je parkování, ale naopak vozy na fosilní paliva mohou mít zakázán vjezd do měst. Čistě ekonomicky je výsledek stejný a možná i elegantnější. Finanční podpora/slevy nejsou stejně nic jiného než větší přerozdělování a další danění. Což, jak víme, státu moc nejde a kolikrát na tom víc utratí, než přerozdělí.

Ať už doma nabíjíte auto nebo jen mobil, hodí se nevyhazovat peníze za zbytečně drahý proud. Spočítejte si, kolik ušetříte výberem jiného dodavatele elektřiny. Na nezávislém portálu Kalkulátor.cz to spočítáte do půl minuty.

To je ale zrušení podpory úlevy parkováním už na stole?

Ano i ne. V únoru byl závazně podepsán nejnovější dokument Rady hlavního města Prahy (takzvaný Generel), týkající se výstavby dobíjecích stanic pro elektromobily v Praze. Důkladně jsme o tom psali tady. Je to strategie na nejbližší roky. V ní se město zmiňuje o předpokládané i budoucí podpoře elektromobility formou úlevy z parkování.

Nyní v Praze platí, že majitelé elektromobilů mohou využívat všechny zóny placeného stání pouze za manipulační poplatek 100 Kč/rok. Platí to i na hybridy splňující emisní limit méně než 50 g CO2/km (a počítají se samozřejmě tovární údaje, je jedno, jestli v reálu jezdíte jen na naftu a svůj plug-in hybrid nikdy nedobíjíte). Vozidla se státní poznávací značkou začínající EL teď mohou parkovat zcela zdarma a bez registrace.

A jaká je oficiální verze budoucnosti parkování v Praze?

V Generelu se ale také doslova píše: „Lze předpokládat, že podpora v tomto rozsahu bude spíš dočasná“. Dále se to specifikuje tak, že „Praha bude nadále zvýhodňovat majitele elektromobilů a hybridních automobilů v ceně parkovacího oprávnění pro rezidenty i abonenty v zónách placeného stání. Postupně však omezí stávající plošné výhody pro tato vozidla, tedy neomezené parkování kdekoliv po Praze a bez ohledu na registraci uživatele v konkrétní lokalitě zóny placeného stání (ZPS)“. Takže město říká ano, budeme podporovat, ale už ne tak „šíleně“ moc. Ano, to je náš sarkasmus.

Ondřej Valošek, manažer dopravního týmu společnosti Deloitte. Ti pro Prahu vypracovali strategii rozvoje parkování 2020–2025. Varují v ní, že Praha už teď nemá nazbyt žádná parkovací místa, která by se dala jen tak volně rozdávat elektromobilistům, a tento způsob podpory elektrických vozů je neudržitelný.
Ondřej Valošek, manažer dopravního týmu společnosti Deloitte. Ti pro Prahu vypracovali strategii rozvoje parkování 2020–2025. Varují v ní, že Praha už teď nemá nazbyt žádná parkovací místa, která by se dala jen tak volně rozdávat elektromobilistům, a tento způsob podpory elektrických vozů je neudržitelný.
OV/Linkedin

To je v Praze už teď tolik elektroautomobilů?

Zatím jde o pár kusů. Pro nás pocitově nejdominantnější jsou vozy carsharingových služeb jako hybridy Toyota, které provozuje AnyTime nebo elektrické vozy služby GreenGo. Pak jsou různé firemní parky, kdy třeba Moneta provozuje 70 elektrických vozů, a pak samozřejmě nějaká ta Tesla a další auta soukromníků. Město si už ale evidentně připravuje zadní vrátka, až/kdyby přišla invaze.

Město se aut bojí?

V dokumentu výslovně říkají: „Cílem je snížení vnitroměstské automobilové dopravy a tlaku na parkování ve veřejném prostoru, kde každé vozidlo (bez ohledu na typ pohonu) stále představuje velkou zátěž.“ A to je obrovsky pokrokový názor a skvělá zpráva! Zdá se, že plánovači si uvědomili, že miliony aut ve městě jsou stejně otravné, ať už jezdí na benzín, elektřinu, nebo na králičí bobky. Možná by tedy nemusela hrozit další monstrózní Blanka jen přitahující individuální dopravu a dočkáme se raději rovnou Hyperloopu. :-)

Přečtěte si také: Jaký je rozdíl ve způsobu řízení elektromobilu a normálního auta?

O nás: Kalkulátor.cz srovnává ceny elektřiny, plynu a pojištění. Je to první projekt podobného typu v ČR, který je opravdu fér. Na Kalkulátoru všechny výpočty srovnání dodavatelů elektřiny, nebo plynu fungují okamžitě, nemusíte se přitom bát otravných telefonátů. Naše výpočty zahrnují všechny aktuálně dostupné tarify na trhu a u vybraných dodavatelů energií jsme schopni zajistit plynulý přechod bez jakékoli vaší námahy. Spočítejte si svou slevu ihned. Na energiích můžete ušetřit tisíce korun ročně.