Jan Strmiska | 2. 3. 2021

Sezónní pojištění na motorku vůbec není tak výhodné, jak se tvrdí

Za pojištění motocyklu jen na půl roku přes léto můžete u stejné pojišťovny zaplatit dokonce víc než za celý rok. Jak neprodělat?

Každý, kdo někdo řídil motorku, ví, jak malá hranice je na ní mezi životem a smrtí. Opravdu platí, že motorkář je ten, který už spadnul nebo teprve spadne. Stačí sklouznout na kočičích hlavách nebo mokrém přechodu. Taky vás může strčit na stěnu tunelu dodávka, když budete v mrtvém zorném úhlu, tak jako se to stalo autorovi tohoto článku. Tranzit: škoda 1000 korun, moje mašina: škoda 80 000 korun a k tomu 3 zlámaná žebra a otřes mozku. U motorky se zamyslete nejen nad povinným ručením, ale i nad havarijním. V případě nehody alespoň nebudete muset řešit peníze.

Pro přesné porovnání konkrétních pojistek motorových vozidel vyzkoušejte Kalkulátor.cz. Do Kalkulátor.cz nemusíte zadávat osobní údaje (jen se pak nedozvíte vaše bonusy).

Stačí mi na motorku povinné ručení?

Povinné ručení je přesně to, co potřebujete, když vůbec chcete vyjet na silnici. Jde o poměrně malé částky (alespoň vzhledem k možným šíleným výdajům v řádech desetimilionů v případě havárie). Tohle pojištění platíte celoročně. Pokud byste ho chtěli platit třeba jen na několik měsíců letní sezóny, počítejte s tím, že musíte vozidlo (tedy v tomto případě svojí mašinu nebo skútr) odhlásit z registru, vrátit poznávací značky (resp. uložit to depozita), ukončit smlouvu s pojišťovnou atd. Jsou lidé, kteří to dělají, ale dnes už to nedává moc smysl. Jsou lepší možnosti. Viz dále.



Chcete výhodné povinné ručení?

Vyzkoušejte naši kalkulačku. Stačí zadat SPZ a během chvilku zjistíte, kolik můžete ušetřit!

Povinné ručení jen na sezónu

Můžete si totiž pořídit povinné ručení jen na sezónu. Platíte pak jen v době, kdy motorku skutečně využíváte. A každá pojišťovna počítá sezónu jinak. Kooperativa má pevně danou motocyklovou sezónu 1. dubna – 31. října, tedy 7 měsíců. U ČPP si vyberete a nastavíte počet měsíců sami. Ale to je ale asi tak všechno. Drtivá většina pojišťoven vůbec sezónní pojištění pro motocykly nenabízí. Můžete se u nich ale na několik měsíců pojistit krátkodobě.

Sezónní pojištění se liší od krátkodobého (jednorázového)

U sezónního povinného ručení oproti krátkodobému (jednorázovému) je výhoda, že nerušíte smlouvu, nevracíte SPZ, nesjednáváte novou smlouvu, prostě se vám pojištění samo na léto zapne a vy to jen nakopnete a vyrazíte ven. Nevýhoda oproti celoročnímu je v tom, že když chcete na jednu jízdu mimo sjednané období (nečekaně vyleze na jaře sluníčko), obrovsky riskujete.

Vyplatí se mi na motorku havarijní pojištění?

Povinné ručení je to základní povinné v řádu stovek (pro motorky). Jak jsme na začátku upozornili, v případě motocyklů je fajn připlatit si i havarijko (stojí v řádu tisíců). Vyplatí se především pro nové stroje, řekněme do stáří 3 až 5 let. Příliš pojišťoven ho nenabízí, ale najdete ho u námi vybraných. Nenechte se zmást názvoslovím, například u Allianz nerozdělují u motorek produkty na povinné a havarijní, ale všechno je to jen pojištění. Mají čtyři kategorie. Základní je pojištění KOMFORT (což je v podstatě povinné ručení) a nejvyšší MAX je v podstatě havarijko.

Nenechte se zmást komplikovanými výpočty

Ještě než zmíníme konkrétní ceny, musíme upozornit, že pojištění pro motorová vozidla je extrémně komplikované. Stejná cena neplatí dokonce ani pro stejné vozidlo, stačí, když ho používá jiný majitel. Pojišťovny zohledňují vaše bydliště a věk a řidičskou minulost a bonusy za nebourání (až -50 %). Ale řeší samozřejmě i spoustu parametrů vozidla a nakonec i to, jestli u nich máte ještě nějakou jinou pojistku. Takže když zavoláte na infolinku konkrétní pojišťovny, i přesto, že jim o sobě sdělíte všechny údaje, které požadují (a že je jich hodně), na konci hovoru vám sdělí, že cena bude přibližně mezi X a Y. Navíc pojistky jednotlivých pojišťoven se liší v úrovních krytí, asistenčních službách atd. Úplně nejvíc rozdíly skáčou u výše spoluúčasti a u limitů plnění. Na tyto dva parametry si dávejte největší pozor. Naše modelové případy berte tedy spíš jako inspiraci než jako konkrétní cenovou úvahu.

Honda PCX 150 na ulici Bangkoku. Cenové srovnání povinného ručení.
Oblíbená Honda PCX kralující v našem cenovém srovnání. Tady na ulici v Bangkoku ve verzi 150.
Shutterstock

Kolik to tedy stojí?

Vybrali jsme dvě motorky a tři pojišťovny, na kterých ukážeme absurdnost cenotvorby.

Honda PCX 125 Jako první vzorové vozítko jsme vybrali momentálně nejoblíbenější skútr v ČR. Výkon 8,6 kW, 125 ccm, rok výroby 2021, řidič v Praze, cena a plnění pojistky 80 000 Kč.

Kawasaki Z900 RS A zástupce klasické mašiny, letošní znovuvzkříšená Z900 v retru. Výkon 82 kW, 948 ccm, model 2021, řidič v Praze, cena a plnění pojistky 300 000 Kč.

Kooperativa

Podle našich zjištění je Kooperativa jediná pojišťovna v ČR, která nabízí sezónní havarijní pojištění pro motocykly. Není to ale zase taková výhra jak by se dalo doufat. Vše je při spoluúčasti 5 % (min. 5000 Kč).

Honda PCX 125

Na rok: 4976 Kč (povinné i havarijní dohromady)
Jen povinné: 560 Kč
Jen havarijní: 4114 Kč
Na půl roku: 4770 Kč (povinné i havarijní)

V půlroční variantě na skútru u Kooperativy (povinné ručení plus havarijko) tedy ušetříte směšných 200 korun.

Kawasaki Z900 RS

Na rok: 16 967 Kč (povinné i havarijní)
Na půl roku: 16 245 Kč (povinné i havarijní)

Takže v sezónní variantě úspora 700 korun za rok. Vzhledem k celé částce nic moc. Ale jak uvidíme dále, vlastně skvělá cena tak i tak.

Kawasaki Z900 RS (2020). Kolik stojí povinné ručení?
Kawasaki Z900 RS (2020). Pohodlné retro pro kochačku ve dvou.
Kawasaki CZ

Allianz

Vše počítáno při spoluúčasti 5 % (min. 5000 Kč)

Honda PCX 125

Na rok: 5055 Kč (povinné i havarijní dohromady, pojištění MAX)

Kawasaki Z900 RS

Na rok: 32 761 Kč (povinné i havarijní) při spoluúčasti 5 %, min. 5000 Kč

A pro srovnání: při spoluúčasti 10 %, min. 10 000 Kč zaplatíte pojistné jen 23 303 Kč.

Velice těžko se srovnávají krytí a přesné služby, jaké která pojišťovna nabízí. Allianz je sice na první pohled dražší, ale zase ochotná paní na helplince neměla problém udělat smlouvu dočasnou na půl roku. U Allianz je totiž jedno, jestli platíte ročně, nebo po měsících. Takže si nastavíte, co přesně potřebujete. Měsíčně by zmíněná Kawa (pojištění MAX) stála 2730 Kč. Půl roku je pak za 16 380 Kč. A to už jsme na stejné ceně jako Kooperativa. Ale vy si můžete zaplatit taky třeba jen 3 měsíce na to nejžhavější léto.

Pokud u Allianz nechcete vracet každý rok SPZ a ukončovat smlouvu, poradíme vám trik: smlouvu nerušte, ale jen měňte. Celý rok si nechte nejzákladnější COMFORT, tedy jen povinné ručení. A na začátku sezóny si zavolejte do pojišťovny a na pár měsíců si nechte udělat změnu smlouvy na MAX a potom na podzim zase zpátky na levno. Nebudou asi moc nadšení, ale udělají to. :-) Je zřejmé, že tyhle věci se vyplatí jen u velkých kubatur. U skútru se na to nejspíš vykašlete.

ČPP

Česká podnikatelská pojišťovna je také přátelská vůči motorkářům. Jen pozor, nově má minimální limit spoluúčasti 10 % (min. 10 000 Kč). Což zkresluje naše porovnání. Jak už bylo zmíněno, ČPP počítá sezónu podle vašich potřeb, třeba jen na dva měsíce. My jsme pro náš příklad zvolili půl roku jako u Kooperativy. Vše je tedy při spoluúčasti 10 % (min. 10 000 Kč).

Honda PCX 125

Na rok: 3630 Kč (povinné i havarijní dohromady)
Jen povinné: 531 Kč
Na sezónu půl roku: 2940 Kč (povinné i havarijní dohromady)
Jen povinné: 440 Kč

Kawasaki Z900 RS

Na rok: 12 628 Kč (povinné i havarijní), ale při spoluúčasti 10 %, min. 10 000 Kč
Na sezónu: 11 202 Kč (povinné i havarijní, spoluúčast 10%)

Pokud budete chtít na tuto Kawasaki od ČPP jen povinné ručení, zaplatíte za celý rok 1416 korun, a za půl roku dokonce naopak víc: 1908 Kč. Ano, je to tak, prověřovali nám to dvakrát. :-) Jde o to, že u ročních ceníků získáváte nejrůznější slevy a bonusy, ale u kratších období to nejde. Takže když máte smůlu, můžete naopak zaplatit víc.

Obecně tedy lze říct, že pokud chcete na motorku jen povinné ručení a máte slabý stroj, můžete sezónní cenou malinko ušetřit. Jen si spočítejte, jestli vám různé bonusy současné pojišťovny neudělají stejně výhodnou cenu. Pokud chcete i havarijko (u silnějších a novějších motorek vysoce doporučujeme), už se vyplatí zalaborovat. Použijte zmíněný trik s krátkodobou pojistkou jen na léto, i když to znamená víc starostí, nebo hledejte nejlevnější pojištění na motocykl v našem kalkulátoru.

TIP: Můžete si připojistit navíc také ještě asistenční služby MotoCare od Europ Asistance. Je to vyloženě motorkářská služba za tisícovku za rok. V podstatě zařídí jen odtahovku, ale po celé Evropě. Modleme se, aby to bylo letos k něčemu využitelné.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: Jaký je rozdíl ve způsobu řízení elektromobilu a normálního auta?

O nás: Kalkulátor.cz srovnává ceny elektřiny a plynupojištění. Je to první projekt podobného typu v ČR, který je opravdu fér. Chceme s ním energošmejdy konečně zatlačit do kouta. Na Kalkulátoru všechny výpočty fungují okamžitě, celé a bez otravných telefonátů.

Můžete tak teď na energiích ušetřit tisíce korun ročně. Naše výpočty zahrnují všechny aktuálně dostupné tarify energií na trhu a u vybraných dodavatelů energií jsme schopni zajistit plynulý přechod bez jakékoli vaší námahy. Neplatíte nic navíc, k ničemu se u nás nezavazujete, peníze na náš provoz získáváme jinak. Smlouvu máte přímo s dodavatelem energie jakého si vyberete. Spočítejte si svou slevu ihned v našem kalkulátoru energií.