Jan Strmiska | 19. 2. 2021

Jaké jsou náklady na kilometr jízdy u elektromobilu?

Náklady na cenu elektřiny za používání elektromobilu jsou neuvěřitelně nestabilní. Na rozdíl od spalovacích motorů, jsou rozdíly ve stovkách procent.

Nejdříve zásadní informace. U elektromobilů je cena za ujetý kilometr velice těžko porovnávatelná. Na rozdíl od klasických paliv jako je benzín nebo nafta, kde jsou rozdíly v cenách za jednotku paliva na jednotlivých benzinových pumpách v rozdílech halířů, u nákupu elektřiny jsou rozdíly naprosto dramatické. Cena začíná dokonce od nulových nákladů. Elektřinu si můžete vyrábět sami a využívat přebytky své solární energie pro nabíjení auta. Jak funguje domácí nabíjení elektroauta si přečtěte tady. Taky si můžete auto zdarma dobít už u spousty obchodních center, které tím lákají zákazníky. Ale co druhý konec cenového spektra?

U nabíjení auta: cena záleží na rychlosti

U tradičních paliv nikdy nezáleží na tom, jak rychle natankujete. Je to obecne tak rychlé, že nikdo nemusí cenově zohledňovat rychlost tekoucího paliva do nádrže. U elektřiny je rychlost ten největší problém. A proto za domácí nabíjení (pomalu a celou noc) platíte minimum. Pokud ale chcete využívat rychlé DC nabíjení (článek vysvětlující rozdíl v pomalých AC a rychlých DC nabíjecích stanicích máme zde), už si připlatíte. A pokud chcete využít dnešní opravdové špičky, stanic IONITY (s výkonem 350 kW), jste dokonce na dvojnásobných cenách toho, co stojí nabíjení u rychlé DC nabíječky.

Například u E.ON registrovaný zákazník zaplatí za:

Pomalé AC dobíjení: 6 Kč / kWh.

Rychlé DC dobíjení: 6,90 Kč / kWh.

Ultrarychlé UFC dobíjení: 9 Kč / kWh.

U ČEZu je rozdíl ještě drastičtější:

Jako neregistrovaný zákazník platíte 1,80 Kč na jejich AC stanici a na DC stanici je to za 9,5 korun. Za rychlost se platí.

U zmíněné IONITY pak zaplatíte za 1 kWh už 21 korun. Ve srovnáním s cenou zdarma třeba u Lidlu nebo koruně osmdesát, jsou to opravdu jiné světy.

Záleží jaký máte tarif

Ale ani výkonem (a tedy rychlostí) to zdaleka nekončí. Dosud jsme se bavili o pochopitelném rozvrstvení cen na základě fyzikálních vlastností. Poslední, ale stejně výraznou veličinou jsou věrnostní a slevové programy a předplatné. Už jsme se toho dotkli u nabíjení zdarma (alespoň zatím) u obchodních center. Ale i placené služby mají rozvrstvené ceníky. Hodně se nyní vytváří tlak na předplatné a registraci.

Neregistrovaný zákazník u e.onu zaplatí:

Pomalé AC dobíjení: 9 Kč / kWh.

Rychlé DC dobíjení: 11 Kč / kWh.

Ultrarychlé UFC dobíjení: 13 Kč / kWh.

To je ještě o 30 až 40 procent více za nic. Takže jen pouhou registrací ušetříte na DC nabíječce e.onu třetinu ceny. Většina elektrojezdců je tak už dnes zaregistrovaná do všech možných nabíjecích systémů a případně si platí i několik tarifů. U těch to samozřejmě funguje stejně jako u mobilních operátorů. Za nějaký paušál dostanete porci kilowattů zdarma a další máte se slevou.

Například ČEZ má teď tarif "TAXI", kde za 1750 korun měsíčně máte předplacených 500 kWh a za další elektřinu pak platíte 3,5 Kč za jednu kWh.

Nemám si radši pořídit paušál?

Záleží samozřejmě jak moc jezdíte. Drtivá většina vlastníků elektromobilů momentálně nejvíc nabíjí doma a využívá pak speciální levnější tarif D27d i pro spotřebiče v celé domácnosti (spočítejte si od jakého distributora je nejvýhodnější pořídit tarif pro váš elektromobil v naší kalkulačce Kalkulátoru).

Jak dlouho tato rozkolísaná situace vydrží?

Představte si, že máte někde cenu benzínu 2 koruny a jinde 20 a někde je zase dokonce zadarmo. Nepřipadá v úvahu. Jsou proto tak šíleně rozdílné ceny elektřiny jen dočasná záležitost, které se brzo stabilizuje? Už z principu "nehmotné" povahy elektrické energie nejspíš ne. Ceny se budou stále vytvářet víc na základě obchodních modelů, můžeme očekávat různé slevové akce, množstevní slevy a nevyrovnanou cenu. Prostě jen protože to jde. Na druhou stranu, i cena za mobilní tarify se časem stabilizovala a dnes už se nikdo nepokouší sehnat extrémě levný tarif pro svůj telefon, protože všechno má svou cenu. Všudypřítomné nabíjení zdarma a všemožné výhody logicky zmizí ve chvíli, kdy se stanou elektromobily mainstream.

Jisté je tak jen to, že bude i za několik let platit to, že není příliš důležitá spotřeba vašeho vozu, jako to, jak dokážete levně nakoupit elektřinu.

O nás: Kalkulátor.cz srovnává ceny elektřiny a plynupojištění. Je to první projekt podobného typu v ČR, který je opravdu fér. Chceme s ním energošmejdy konečně zatlačit do kouta. Na Kalkulátoru všechny výpočty fungují okamžitě, celé a bez otravných telefonátů.

Můžete tak teď na energiích ušetřit tisíce korun ročně. Naše výpočty zahrnují všechny aktuálně dostupné tarify energií na trhu a u vybraných dodavatelů energií jsme schopni zajistit plynulý přechod bez jakékoli vaší námahy. Neplatíte nic navíc, k ničemu se u nás nezavazujete, peníze na náš provoz získáváme jinak. Smlouvu máte přímo s dodavatelem energie jakého si vyberete. Spočítejte si svou slevu ihned v našem kalkulátoru energií.