DSTI (Debt Service to Income) je finanční ukazatel, který měří podíl celkových splátek dluhu na celkovém příjmu domácnosti nebo jednotlivce. Tento ukazatel se používá k posouzení schopnosti dlužníka splácet své závazky v kontextu jeho příjmů. V praxi se DSTI často používá při posuzování žádostí o hypotéky nebo jiné typy úvěrů.
Čím nižší je hodnota DSTI, tím lepší je schopnost dlužníka splácet své dluhy bez ohrožení finanční stability. Obecně platí, že hodnota DSTI nad 40-50 % může být považována za rizikovou, zatímco nižší hodnoty signalizují lepší finanční zdraví.
Kdo je hypoteční poradce a jak vám může pomoci?
Hypoteční poradce vám pomůže zorientovat se v nabídce hypoték, vyjednat výhodnější podmínky a provede vás celým procesem. Dejte si ale pozor, zda je nezávislý a má potřebné zkušenosti.
Je možné získat hypoteční úvěr, když mám záznam v registru?
Jaký je rozdíl mezi hypotečním úvěrem a úvěrem ze stavebního spoření?
Hypoteční úvěr je určený na větší investice do bydlení a vyžaduje zajištění nemovitostí. Úvěr ze stavebního spoření je menší, dostupnější a bez zástavy.

Naše spotřeba se v čase vyvíjí – a každá domácnost to má trochu jinak. Někdo v létě nespotřebuje skoro nic, jiný ohřívá a čistí bazén, takže má větší spotřebu než na podzim. A pak tu je topná sezóna, kde spotřeba bývá největší. Ta letošní navíc začala dřív než loni, proto je dobré kouknout s blížícím se koncem roku na to, jak se spotřeba vyvíjí. Hned si povíme, proč je to tak důležité.

Energetický regulační úřad (ERÚ) představil první návrhy na zvýšení distribučních poplatků. Alespoň přibližně už tedy víme, co nás v příštím roce čeká. Regulovaná cena sice poroste, oproti roku 2024 ale skutečně jen nepatrně.

Už pár dní platí nový zákon, který zásadně mění pravidla hry v ochraně osobních údajů a kybernetické bezpečnosti. Zákon, který vstoupil v platnost 1. 11. 2025, je reakcí na evropskou směrnici NIS2 a slouží k její implementaci do českého práva. Na první pohled nová pravidla zasáhnou jen firmy a organizace, sekundárně se ovšem dotknou i běžných spotřebitelů. Pocítit to mohou nejen při každodenních nákupech na internetu, ale třeba i při cestách – ať už autem, vlakem, nebo třeba letadlem.