Martin Thienel | 18. 11. 2025
Řidičky si tolik nevěří, jezdí přitom bezpečněji než muži
Řízení, auta a vše s tím spojené bývá ještě dnes mnohými považováno za doménu mužů. Na ženy za volantem a jejich řidičské či parkovací dovednosti pořád vzniká řada vtipů. Ve skutečnosti si ženy sice možná méně věří, současně ale tolik nehavarují ani nepáchají bodové přestupky. Vyplývá to z řady průzkumů a statistik.
Ženy za volant patří. A platí to už od přelomu 19. a 20. století, kdy za volant usedaly vůbec poprvé. Musely sice čelit řadě předsudků a překážek – často i ze strany autorit –, přesto se toho nezalekly. To dnes už je situace o poznání lepší, s překážkami už se ženy nesetkávají. Na vymazání některých předsudků ovšem ani těch víc než sto let nestačí. I dnes tak občas slýcháme známé „no jo, ženská za volantem“.
Řidičky si méně věří
Když se před čtyřmi lety společnost Volkswagen Financial Services ptala českých řidiček na jejich zkušenosti a řidičské dovednosti, jen každá čtvrtá by si dala za řízení jedničku. To není mnoho. Zvlášť když vezmeme v potaz, že tři ze čtyř žen tehdy považovaly řízení auta za nepostradatelnou součást svého každodenního života. Jestli za to alespoň částečně může i fakt, že třetina žen se kvůli svým řidičským dovednostem stala terčem posměchu, to už se můžeme jen domnívat. Faktem ale zůstává, že předsudky nebo posměch přicházejí nejčastěji od známých a z rodiny. Mezi nejčastější stereotypy pak podle průzkumu magazínu Žena v autě patří to, že ženy neumí parkovat, jezdí pomalu nebo že ohrožují ostatní.
A kdo by chtěl snad namítnout, že ženy sice řídí, ale o provozní věci už se určitě nestarají, je na omylu. Průzkum Volkswagen Financial Services ukázal, že tři čtvrtiny žen si servisní prohlídky zajišťují samy, většinou v autorizovaných nebo neautorizovaných servisech, případně u známých. Šest procent žen se pak do některých úkonů pouští dokonce vlastníma rukama. Na druhou stranu loňský výzkum společnosti Arval ukazuje, že pro téměř polovinu žen je právě strach z toho, že by si nevěděly rady se závadou na autě, jedním z důvodů, proč se jim za volant tolik nechce. Průzkum magazínu Žena v autě pak ukázal, že 26 % žen má při řízení obavy z agresivních řidičů, další čtvrtina pak z nehody a 21 % ze střetu se zvířetem.
Méně bouraček, méně bodů aneb statistika dopravních nehod hovoří jasně
Policisté za loňský rok vyšetřovali na českých silnicích 92 217 nehod. Meziročně tak klesl nejen počet nehod jako takových, ale také počet nehod způsobených alkoholem, počet nepřipoutaných řidičů a počet těžce zraněných nebo usmrcených osob. To jsou velmi dobré zprávy. Mezi nejčastější příčiny nehod ale pořád patří nesprávný způsob jízdy, například nedodržování bezpečného odstupu nebo situace, kdy se řidič plně nevěnuje řízení vozidla, dále nepřiměřená rychlost nebo nedání přednosti.
A jak si v těchto statistikách vedou právě ženy? Ve skutečnosti to navzdory vlastním obavám nebo nedůvěře ve své řidičské dovednosti není vůbec špatné. Za loňský rok přesná čísla neznáme, nicméně v roce 2023, kdy policie šetřila celkem 94 945 dopravních nehod, způsobily ženy přibližně 11 % z nich. Vyplývá to ze statistik Centra dopravního výzkumu. Zbytek nehod pořád zůstává v režii mužů, kteří v autě podle průzkumů častěji o něco více riskují, jezdí rychleji a agresivněji. To ostatně dokazují i statistiky bodových přestupků, kde už známe přesněji i loňské výsledky. I této kategorii vévodí muži, ženy se podle Ministerstva dopravy ČR dopustily „jen“ 19 % bodových přestupků. V případech „úplného vybodování“ pak tvoří podíl necelých 10 %.
Pojištění (nejen) pro ženy
Ženy sice bourají méně, na silnicích ale jeden nikdy neví. Proto je třeba sáhnout vždy po odpovídajícím pojištění. Samozřejmostí je povinné ručení, bez kterého se na silnici vypravit vůbec nemůžete, za zvážení stojí ale i havarijní pojištění. Zatímco z povinného ručení se platí jen škody způsobené na cizím vozidle, majetku nebo zdraví, z havarijního pojištění už si v případě zaviněné nehody opravíte i vlastní auto. Kromě toho lze pojistit i krádež, vandalismus a celou řadu přírodních katastrof, které mohou na autě napáchat velké škody. A když na parkovišti zjistíte, že vás někdo naboural a viník je už dávno pryč, s havarijním pojištěním budete mít klid. I taková škoda se zaplatí z pojistky.
Mezi řidiči ještě pořád koluje mýtus, že havarijko se vyplatí jen u nových aut. To ale dávno neplatí. S rostoucí cenou ojetých vozů, náhradních dílů i samotného servisu a také s vyvíjející se nabídkou pojišťoven už se havarijní pojištění může vyplatit i u některých starších aut. Koneckonců v opačném případě platíte případné škody ze svého, což i u pár let starého vozu může být pořádný obnos. Pokud tedy zatím váháte, rádi na to s vámi koukneme, projdeme nabídky a pomůžeme najít nejvýhodnější pojištění. Jak to povinné, tak i havarijní.