Martin Thienel | 23. 10. 2025
Povinné ručení a havarijní pojištění elektromobilu
Vozidla s alternativním pohonem se stala nedílnou součástí našich silnic, elektromobily nebo hybridy tady potkáváme dnes a denně. Pokud svůj první elektromobil zvažujete i vy, možná vás bude zajímat, jak je to s cenami povinného ručení nebo havarijního pojištění. Tak na to pojďme kouknout.
Výhody spojené s provozem elektromobilu
Levnější provoz, dobrý pocit z jízdy bez emisí nebo možnost čerpání dotací na pořízení auta i domácí nabíječky na elektromobil. Tím výčet výhod nekončí. Třeba dálnice můžete brázdit bez jakýchkoli poplatků. Platí to tedy jen pro auta čistě na elektřinu, nicméně i majitelé dobíjecích plug-in hybridů mají výhodnější podmínky. U aut s emisemi do 50 g CO2 na kilometr letos za roční dálniční známku zaplatí 610 Kč. To je přibližně čtvrtina běžné ceny. Kromě bezplatné či výrazně levnější dálniční známky pak mezi výhody patří také zvýhodněné parkování na některých místech.
Parkování elektromobilu v Praze 2025
V pražských zónách placeného stání mohou nízkoemisní vozidla parkovat zcela zdarma. Alespoň prozatím. Nicméně tato výhoda je častým tématem diskuzí a její platnost měla několikrát skončit. Původně měla výjimka vypršet loni v lednu, nakonec radní prodloužili termín do konce roku a posléze až do 30. června 2025. V mezičase by se mělo řešit, jak zvýhodnění elektromobilů pojmout do budoucna.
Pojištění elektromobilů a aut s hybridním pohonem
V souvislosti se zmíněnými výhodami by se skoro nabízelo, že i pojištění bude výhodnější. Platí to ovšem jen napůl. Povinné ručení sice o něco levnější skutečně být může – minimálně v porovnání se staršími vozy –, ale za havarijní pojištění si naopak poměrně výrazně připlatíte.
Povinné ručení
Pokud jde o povinné ručení, které musí být sjednané pro každý vůz bez ohledu na jeho pohon, v zásadě tu žádné výraznější odlišnosti od jiných modelů nenajdeme. Kromě samotného pohonu se totiž hodnotí také typ vozidla, hmotnost, výkon nebo zdvihový objem. Výši pojistného ovlivňuje také bydliště nebo věk řidiče. Obecně nejvíc zaplatí mladší řidiči z velkých měst a majitelé nejvýkonnějších vozů.
Dalším faktorem, který především v posledních letech některé pojišťovny zohledňují, je pak také technologická vybavenost vozidla. Moderní auta, a elektromobily nevyjímaje, jsou často vybavena senzory, kamerami, asistenty parkování a dalšími pokročilými systémy. To všechno zvyšuje bezpečnost a pojišťovny díky tomu jejich řidiče řadí mezi méně rizikové účastníky silničního provozu. Povinné ručení tak může být o něco levnější.
Havarijní pojištění
Jak už zaznělo, za havarijní pojištění si naopak připlatíte. A důvodů to má hned několik. Elektromobily jsou sice možná bezpečnější, všechny ty technologie a jejich opravy ale přirozeně něco stojí. Také náhradní díly často bývají hůře dostupné a jsou výrazně dražší – stejně jako samotný elektromobil.
Citlivým místem elektromobilu je jeho trakční baterie, která patří mezi nejdražší prvky vozu. Může se nejen porouchat, ale v případě nehody či jiné poruchy výjimečně i vzplanout. V pojistce je tak třeba počítat i s touto možností, a to je další prvek, který havarijko elektromobilů prodražuje. Stejně jako pojištění wallboxu, tedy domácí nabíječky, které se rovněž vyplatí mít – samozřejmě pokud už není součástí vaší pojistky nemovitosti.
Nutno také podotknout, že ne v každém servisu vám porouchaný elektromobil opraví. Často je třeba dopravit jej do některé ze specializovaných poboček, kterých je po Česku jen několik. Třeba v případě Tesly jsou k dispozici pouze dvě – v Praze a Brně. Cenu povinného ručení či havarijního pojištění proto mohou prodražit i asistenční služby, protože se rovnou počítá s delší vzdáleností odtahu.