Lukáš Kaňok | 19. 6. 2025

Vyšší zálohy jako forma spoření? U některých dodavatelů může být problém

Před nedávnem se na nás obrátila paní Petra, která řešila spor se svým dodavatelem energií. Rozhodla se totiž, že si cíleně zvýší zálohy na elektřinu, aby vznikl přeplatek, který po vyúčtování využije na nákup dovolené. Na první pohled neprůstřelný plán, jedna poměrně zásadní trhlina se ale přece jen našla. Vyúčtování s přeplatkem sice přišlo, dodavatel ovšem odmítl peníze vyplatit.

Vraťme se o něco málo přes rok nazpátek. Paní Petra si dlouho lámala hlavu s tím, jak si během roku našetřit pár tisíc korun na dovolenou. Na spořicím účtu jí úspory dlouho nevydržely, často je všechny utratila. Nechtěla ani jiné formy spoření nebo investic, protože ty by jí zase peníze zablokovaly na příliš dlouho. A tak dostala senzační nápad – zvedne si zálohy u stávajícího dodavatele elektřiny, aby vznikl přeplatek.

Žádost o vrácení přeplatku nevyšla

Původně platila 3.800 Kč měsíčně, zálohu si zvedla na 6.000 Kč. To znamená, že si každý měsíc „odkládala“ 2.200 Kč a těšila se, až jí s dalším vyúčtováním přijde něco málo přes 26.000 Kč. Vyúčtování chodí v březnu, takže přeplatek bude mít na účtu během dubna. To je pořád ideální čas na nákup podzimní first minute dovolené. Paní Petra to zkrátka měla promyšlené do posledního detailu.

Bohužel nevěděla, že její dodavatel nepatří mezi nejserióznější obchodníky. Když přišlo vyúčtování, skutečně tam byl velký přeplatek – nakonec tedy necelých 25.000 Kč, protože se během roku lehce zvýšila spotřeba, ale na dovolenou to pořád bohatě stačilo. Jenže když došlo na samotnou výplatu peněz, nastal problém. Dodavatel jí přeplatek odmítl vrátit s tím, že očekává zdražení, takže peníze použije na úhradu dalších záloh.

Chcete platit méně?

Porovnáme pro vás dostupné nabídky elektřiny a pomůžeme s výběrem i změnou dodavatele.

Pomohla změna dodavatele

To byl moment, kdy se na nás paní Petra obrátila s prosbou o pomoc. Dodavatel na podobné praktiky nemá právo, Energetický regulační úřad (ERÚ) každoročně rozdá řadu pokut, a když se podobné prohřešky nasčítají, může dojít i k úplnému odebrání licence. Přesto se najde pár těch, kteří nařízení různými způsoby obcházejí. Získat přeplatek pak může být poměrně dlouhý a složitý proces, který zabere celé měsíce. Vůbec nejrychlejší a nejefektivnější cestou je změna dodavatele, což jsme poradili i paní Petře. Stávající dodavatel musí při ukončení smlouvy okamžitě vystavit vyúčtování a přeplatek vrátit.

Časově to vyšlo dobře, takže paní Petra mohla odejít bez sankcí. Pomohli jsme jí tedy najít nového dodavatele, připravili smlouvy a zajistili vše potřebné. Vybírali jsme samozřejmě jen ze seriózních dodavatelů, kteří s vrácením přeplatku nemají žádný problém. Paní Petře jsme přesto doporučili najít si raději jinou formu spoření. Teď ale svůj přeplatek zpět získala a dopřála si za něj zaslouženou dovolenou a navíc díky tomu, že změnila dodavatele, ušetří další 4.000 Kč, protože nový dodavatel má elektřinu výrazně levnější.

Schváleno: Lukáš Kaňok, ředitel sekce Energie a Finance, Energetický specialista a konzultant





NačítámNačítám