Martin Thienel | 18. 6. 2025
Technická na motorku: Jak úspěšně projít STK
Už je to zase tady: čeká vás technická na motorku. Připravili jsme přehledný manuál, který poradí všem motorkářům, jak často absolvovat STK, co všechno předem zkontrolovat a co bývá nejčastější příčinou neúspěšné kontroly. Připomeneme, jaký postih hrozí při jízdě bez platné technické a co jsou to homologované součástky.
Jak často, za kolik a co s sebou?
Pro motorky platí méně přísná pravidla ohledně frekvence kontrol než pro auta. Zatímco s novým vozem musíte na STK po 4 letech a poté kontrolu opakovat každé 2 roky, v případě nové motorky vás první STK čeká za 6 let. Platnost STK u motocyklu je 4 roky. Na druhou stranu se říká, že samotné kontroly jsou mnohem komplexnější a přísnější než v případě osobních aut.
Cena STK motocyklu se liší dle lokality, v malých městech zaplatíte kolem 1000 Kč, ve větších městech se cena blíží k 1500 Kč. Dobrou zprávou je, že vyrazit můžete na jakoukoliv stanici bez ohledu na vaší trvalou adresu či místo registrace vaší motorky.
Na kontrolu budete potřebovat:
Co se kontroluje?
Prvním krokem bývá kontrola možného úniku provozních kapalin – motocykl nesmí nikde téct, ať už jde o olej, chladicí kapalinu nebo brzdovou kapalinu. Dále se technik zaměří na kola a pneumatiky. Je nutné, aby rozměry kol a typ pneumatik odpovídaly údajům v technickém průkazu. Pneumatiky musí být v dobrém stavu, bez prasklin a s dostatečnou hloubkou dezénu (u většiny motocyklů minimálně 1,6 mm, u skútrů a mopedů alespoň 1 mm). Kontroluje se i stav a počet drátů u kol. STK bude zajímat také osvětlení bez prasklin či poškození. Probíhá kontrola správného umístění, zapojení, seřízení a barva osvětlení.
Samostatnou kapitolou je výfukový systém – musí být homologovaný, nesmí být příliš hlučný a jeho emise musí splňovat stanovené limity. Výfuky patří mezi nejčastější důvody neúspěšného absolvování STK. Technici rovněž prověřují zpětná zrcátka, která musí být homologovaná, správně seřízená a s platným číslem schválení. Zrcátka s nálepkami, netypickým zakřivením nebo domácími úpravami obvykle neprojdou. Další kontrolovaný prvek jsou ostré hrany a vyčnívající části – například blatníky, rám, kufry nebo plexisklo. Vše musí být pevně uchyceno a nesmí hrozit zranění chodců ani řidiče. Nezapomínejte ani na registrační značku, která musí být dobře čitelná a nesmí být zakrytá ozdobami.
Kromě technického stavu motorky bude pracovníky STK zajímat také povinná výbava, tedy lékárnička a pojistky. Výstražná vesta je pouze doporučená, do zákonné výbavy nespadá. Pokud některý z uvedených prvků neodpovídá předpisům, může být vaše motorka na STK vyřazena z provozu.
Pozor na úpravy motorek
Nejčastějším důvodem, proč řidiči neprojdou na STK na motorku, bývají neschválené úpravy motorek. Ať už se jedná o kola, pneumatiky, výfuky či zrcátka, vždy musíte použít takové součástky, které jsou homologované - tedy schválené oficiálními orgány. Takové díly splňují stanovené technické, bezpečnostní a environmentální normy a předpisy platné v ČR nebo EU.
Jízda bez STK?!
Pokud neprojdete technickou kontrolou, technici vás informují o nedostatcích a míře jejich závažnosti. V případě vážných nedostatků, které ale nejsou život ohrožující, dostanete lhůtu 30 dní na jejich odstranění. Během ní musíte chyby opravit a znovu absolvovat malou kontrolu, při které se prověřuje pouze odstranění původních závad.
Jsou-li na motorce zjištěny nebezpečné závady ohrožující bezpečnost, motocykl už nesmí na silnici a musíte si zajistit jeho odvoz odtahovou službou. Na odstranění takových závad máte rovněž 30 dní, ale následně musí motocykl projít kompletní kontrolou.
Jízda s motocyklem bez platné STK se rozhodně nevyplácí. Hrozí vám pokuta 1 500 - 2 500 Kč, v případě nebezpečných závad dokonce až 10 000 Kč a v krajních případech i odebrání řidičského průkazu na 6 až 12 měsíců. Pokud byste způsobili nehodu na technicky nezpůsobilé motorce, jedná se o porušení smlouvy a pojišťovna bude krátit pojistné plnění.
Schváleno: Martin Thienel, ředitel sekce Pojištění a Telekomunikace, specialista a konzultant