Martin Thienel | 19. 5. 2025
STK bez velkého techničáku. Jak probíhá?
Velké technické průkazy se od roku 2024 staly minulostí, dopravní úřady už je nevydávají. Dříve přitom byly důležitou součástí každé technické kontroly vozidla, protože se právě do nich zapisovaly důležité údaje a termíny. Jak to probíhá dnes?
Od ledna 2024 už se při registraci vozu vydávají pouze osvědčení o registraci vozidla, takzvané malé techničáky. Ty existovaly i dříve, teď ale mírně změnily svou podobu a rozšířily se o několik dalších informací o vozidle a jeho vlastníkovi. V malém techničáku najdete mimo jiné registrační značku vozidla, datum první registrace, údaje o provozovateli, VIN kód, model vozidla nebo údaje o jeho vlastnostech včetně hmotnosti, výkonu a podobně.
Úřad vydá nový technický průkaz
U nového vozu dostanete rovnou už jen malý technický průkaz. Doklady se ale postupně mění i u starších aut. Nebyla sice zavedena žádná plošná povinnost výměny, která by majitele aut nahnala na úřady, pokud tam ale přece jen půjdete něco řešit (například převod auta, změnu bydliště nebo jiné úpravy), místo původního velkého a malého technického průkazu už dostanete jen jeden nový doklad.
Zrušení velkých techničáků obecně vyvolalo poměrně značnou kritiku. Přece jen velký technický průkaz obsahoval celou řadu důležitých informací o vozidle – a ne všechny se automaticky propsaly do online evidence, která se dnes využívá. Ale plakat nad rozlitým mlékem skutečně nemá smysl a většina z nás už si na toto nové nařízení zvykla. Občas ale ještě přece jen vyvstane nějaká otázka. Třeba jak to je s technickou kontrolou (STK), když už velký techničák nemám?
Dřív se do velkého techničáku zapisovaly údaje o každém měření emisí a technické kontrole. Tato povinnost přirozeně od 1. 1. 2024 zanikla a do techničáku už se nic nezapisuje ani tehdy, pokud ho stále máte u sebe. Veškeré údaje o kontrole a měření už jsou spolu s dalšími informacemi o vozidle dostupné pouze online v Datové kostce. Tam si můžete zkontrolovat nejen výsledky měření a kontroly, ale také datum další STK.
Ztracený velký technický průkaz aneb co když si chci doklad ponechat?
Mnoho lidí se odmítlo vzdát bez boje, protože velký technický průkaz pro ně znamená cenný zdroj informací. Původně se tak objevovaly případy, kdy lidé techničák raději „ztratili“, než aby ho na úřadě museli odevzdat. To ale vůbec není potřeba. Úřady netrvají na úplném odebrání velkého techničáku, na vyžádání vám doklad pouze zneplatní a vrátí. Pořád ale platí, že údaje o STK už vám tam technik nezapíše, doklad skutečně slouží pouze jako zdroj informací, třeba o vhodné velikosti kol a pneumatik, možnostech tažného zařízení, barvě karoserie nebo dodatečných úpravách.
Pokud jste velký techničák ztratili doopravdy a zatím nemáte vystavené nové osvědčení o registraci vozidla, budete se muset ještě před STK vypravit na úřad pro nový doklad. Původní malý techničák sám o sobě nestačí.
Chcete ušetřit na pojištění?
Porovnáme pro vás nabídky povinného ručení i havarijního pojištění a najdeme nejlepší poměr ceny a služeb.
Co se kontroluje a jak často se chodí na STK?
Kompletní technická kontrola včetně emisí trvá přibližně hodinu až hodinu a půl, někdy může být rychlejší. Pokud to vybraná stanice umožňuje, vždy je lepší objednat se na konkrétní den a hodinu. Kromě měření emisí technik zkontroluje identifikační kódy vozidla (VIN kód, číslo motoru či karoserie…), stav tachometru a také technický stav vozu. Zaměří se především na podvozek, brzdy, řízení, světla a funkčnost technického vybavení. Zajímat ho ovšem budou i případné nepovolené úpravy a doplňky.
Technické kontroly se týkají nejen automobilů, ale také motocyklů a dalších vozidel jako jsou například přívěsy. U osobních aut se na technickou musí po čtyřech letech od první registrace nového vozu, potom každé dva roky. U motorek se první technická provádí po šesti letech od registrace, potom se chodí každé čtyři roky.
Termíny si dobře hlídejte, protože jakmile technická jednou propadne, s autem nebo motorkou už vůbec nesmíte vyrazit na silnici. V opačném případě vám hrozí pokuta až 2.500 Kč. To na první pohled není mnoho, takovou sazbu ovšem dostanete jen tehdy, když je vozidlo technicky v pořádku a nevykazuje žádné závady. Pokud tomu tak není, pokuta může šplhat až k 10.000 Kč – a jako bonus pak hrozí i zákaz řízení až na jeden rok.
Co si vzít s sebou?
Až se vypravíte na technickou, nezapomeňte si s sebou vzít následující dokumenty:
Co se peněz týče, zákon cenu STK neupravuje, záleží tedy na vybrané stanici. Ceny se liší, jiné mohou být ve městech a na vesnicích, záleží také na velikosti stanice, u měření emisí pak sazbu ovlivňuje třeba i typ paliva. U osobních aut můžete obecně počítat s přibližně 1.100 až 1.500 Kč za technickou kontrolu, za měření emisí pak počítejte přibližně s 800 až 1.200 Kč. STK na motorku běžně vychází o pár stovek levněji.
Kdy je třeba STK opakovat?
Jestliže jsou v rámci pravidelné kontroly odhaleny závady, technik je podle závažnosti rozdělí do tří skupin:
Pokud jsou v rámci kontroly zjištěny závady zařazené do kategorií B a C, je třeba zajistit nápravu a technickou kontrolu do 30 dnů opakovat. V případě nebezpečných závad auto vůbec nesmí ze stanice STK odjet po silnici, je proto třeba zajistit odtah. V rámci třicetidenní lhůty se pak provede opakovaná technická prohlídka, která je o něco levnější než pravidelná STK. Některé stanice ji svým zákazníkům nabízejí dokonce úplně zdarma. S sebou si pak kromě všech věcí potřebných pro pravidelnou kontrolu nezapomeňte vzít ještě protokol o předchozí prohlídce. Pokud byste tuto lhůtu prošvihli, platí stejně podmínky jako u klasické propadnuté STK, to znamená, že s autem nesmíte vyjet na silnici a za další kontrolu zaplatíte plnou cenu.