Jan Strmiska | 11. 8. 2020

Jak na svém koníčku vydělat peníze

Čtyři pravidla, se kterými byste měli počítat, ještě než si založíte živnosťák.

Většina lidí má alespoň jeden koníček, aby přežilišeď všedních dní. Malujete abstraktní obrazy? Cvičíte psy? Vyřezáváte si lodičky ze dřeva? Jste pružní na józe? Nahráváte si zvuky ptáků? Opravujete si rádi auto? Už vás asi někdy napadlo, že byste mohli spojit příjemné s užitečným a roky svých aktivit a tréninku nějak zpeněžit. Má ale vaše hobby skutečně obchodní potenciál?



Dají se z toho nějak získat peníze?

Aby byl váš byznys úspěšný, musí být schopný vydělávat peníze. Jistě, děláte to sice pro radost, ale to je to, co už dnes máte. Jestli z toho chcete mít kromě dobrého pocitu i nějaké peníze, musíte najít způsoby, jak je získat. Tady jsou tři základní způsoby:



A/ Výroba

Asi nejjednodušší způsob pro koníčky, které mají fyzickou podobu a něco při nich vzniká. Vaše umění, řemesla nebo prostě kutilské výtvory můžete prodávat za cenu, která je vyšší než vaše náklady. Pro toto skvěle fungují internetové platformy jako etsy.com nebo český fler.cz. Tato tržiště jsou nesmírně populární. Jen samotné Etsy má 2,1 milionu prodejců. Pokud chcete zasáhnout specializovanější publikum, je lepší cílit přímo na konkrétní cílovku například přes sociální sítě a tržiště můžete přeskočit – a nebo mít obojí. Třeba člověk vyrábějící kolečka ke skejtům asi raději osloví skejtovou subkulturu než tržiště pro mamky. Samotný obchod ale může posloužit jako obchodní platforma.



Pokud jste marketingově schopnější a máte originální produkt, můžete pracovat i s crowdfundingem. To jsou weby, kde se na váš projekt sbírají peníze od lidí. U nás je největší HitHit.cz. Lépe se tak buduje komunita a hlavně peníze dostanete dopředu. Ale vyžaduje to mnohem víc úsilí a je to jednorázové.



B/ Obsah na prohlížení, čtení

Tady vyděláváte tím, že přilákáte hodně fanoušků, kteří chtějí sledovat to, co děláte. Můžete psát blog, můžete pravidelně streamovat videa o svém kutění a projektu nebo třeba vařit a mluvit o tom. Tohle je dnes populární život influencerů a YouTube a instagramových celebrit. Platformy, na které to umisťujete, vám v podstatě za zhlédnutí nic neplatí, ale vy musíte být šikovní a získat peníze formou sponzoringu, nechat si zaplatit, že něco pochválíte apod. Na svůj blog můžete umístit bannery atd.



C/ Vzdělávání

První dva způsoby jsou sice populárnější, ale tohle taky je možné. Můžete se stát (pro lidi) expertem v nějakém oboru. A účtovat si peníze za vzdělávání diváků. Ať už online (na to jsou zase placené služby jako patreon.com), kdy vytváříte kurzy jógy online, nebo třeba kurzy programování, ale i fyzicky v normálním světě, kde si můžete udělat kroužky, semináře i workshopy, nebo individuální hodiny a na nich za poplatek ostatní učit cizí jazyk, hru na hudební nástroj, vaření, ale třeba také kurzy přežití.

Pro toto vše je ale podmínka dostatečné úrovně znalostí. Svou expertní image (a zároveň cenu) pak můžete zlepšit svými referencemi nebo napsat třeba jen elektronickou knížku, na kterou budete pak odkazovat. Autor knihy „Vím všechno o kočkách“ vás naučí správně mňoukat.

Toto všechno je možné v podstatě pro jakékoli koníčky, ale pro některé je to vhodnější než pro jiné. Jak zjistit, že by to mohlo generovat tolik peněz, aby to ospravedlnilo založení firmy?



Váš koníček už ale nebude takový jako dřív.
Foto: Shutterstock



Komu to chcete prodávat?

Jen to, že jste ve svém koníčku dobří, neznamená, že se na vás lidé budou chtít dívat nebo od vás chtít něco kupovat. Musíte nejdříve prozkoumat demografické rozložení vaší cílové skupiny a posoudit zájem lidí.

Kolik lidí by se o váš koníček mohlo zajímat?
A kolik lidí kupuje produkty, které chcete prodávat?

Podle průzkumu americké společnosti CB Insights 42 % začínajících firem selže, protože jejich produkty na trhu nejsou potřeba.

Dále si musíte říct:

Kdo jsou moji potenciální fanoušci/zákazníci?
A jak jim to prodám?

Poznejte konkurenci

Nejspíš jsou tisíce podobných lidí jako vy, kteří se snaží prodat své koníčky. Dejte si tu práci a zmapujte si ty nejpodobnější.

Co dělají dobře?
Co dělají špatně – a mohl bych být lepší?
V čem budu jiný?

Řekněte si, co vás dělá jedinečným? Byli by lidé ochotni za vás platit více než za konkurenci?



Náklady a zisky

Potřebujete si spočítat, jak se vám zvýší náklady a kolik se vám za to může vrátit. U některých koníčků jsou náklady minimální. U jógy nebo kurzů hraní na hudební nástroj jsou pro vás náklady téměř nula. Ale jestli chcete malovat, vařit nebo vyřezávat věci ze dřeva, započítejte suroviny. A také zkuste odhadnout, v jaké kvalitě by mohli být lidé ochotni za vaše věci platit. Chcete vařit z bio surovin, nebo něco levného? Chcete nejdražší oleje, nebo nejlevnější tempery?



Má to nějakou perspektivu růstu?

Zamyslete se také nad tím, jakým směrem můžete expandovat. Jak se vidíte v ideálním případě za rok? Budete dělat stále to samé a víc peněz znamená jedině více práce, nebo jste schopni vygenerovat i nějaký pasivní příjem? Tedy to, co vydělává, i když zrovna nepracujete? Jako truhlář živící se výrobou věcí musíte makat pořád, ale když k tomu budete prodávat online lekce, ty jednou natočíte a už můžete prodat hodně lidem znova a znova.

A nebo si věříte, že budete tak žádaní, že budete moci zdražit a tu židli prodáte jako luxusní autorský kousek mnohem dráž? A nebo co to zkusit dát dražší hned? Samé otázky. :-)



Varování: svého koníčka tak můžete zabít!

Je jasné, že když se z vaší zábavy stane práce, je to skvělé, ale ztrácí to současně kouzlo relaxace. V podstatě je to vždy změna k horšímu. Už nebudete cvičit jógu pro sebe, ale budete přemýšlet, jak to udělat, ať u toho vypadáte dobře, a co dělat, aby to vyhovovalo ostatním.

Buďte opatrní a rozmyslete si, jestli vám to riziko stojí za to. Jestli v tom ale máte jasno a spočítali jste si teď, že váš koníček má potenciál vydělávat peníze, možná přišel čas na to změnit svůj život.