Michaela Kadlecová  | 22. 6. 2022

Třetina prodávaných ojetin má stočený tachometr. Jak kupovat ojeté auto?

Cena ojetých vozidel v nedávné době prudce stoupla. I za staré vozidlo dáte nemalé peníze. Pokud naletíte podvodníkovi, který vám prodá například bourané vozidlo, bude vás to o to více mrzet. Prozkoumat minulost vozidla lze díky společnosti Cebia, která nabízí prověření historie vozidla pomocí čísla VIN v systému Autotracer, který obsahuje přes 1 miliardu záznamů o vozidlech.

Nových vozidel je na našem trhu nedostatek. Nedávno stoupl zájem o ojetá vozidla, jejichž nákup může být dobrodružstvím. Pokud nekupujete vozidlo například od někoho z rodiny, musíte se do značné míry spolehnout na to, co vám o vozidle prodávající sdělí. Pokud chcete získat informace o historii vozidla z nezávislého zdroje, můžete využít služby společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním jejich historie: „Pro prověření historie vozidel využíváme záznamy od našich partnerů, kterými jsou pojišťovny, značkové i neznačkové servisy a pneuservisy, výrobci a importéři vozidel, prodejci a autobazary, finanční a leasingové společnosti, aukční a inzertní portály, policie, stanice technických kontrol a další subjekty. Lze u nás prověřit historii vozů s českým i zahraničním původem. Kromě historie vozidel prověřujeme také jejich původ či originalitu,“ uvádí Martin Pajer, ředitel Cebia.

Nepřehlédněte: Zajímá vás povinné ručení podle najetých kilometrů?

Chcete ušetřit na povinném ručení?

Využijte naši kalkulačku povinného ručení, do které stačí zadat pouze registrační značku. Díky tomu hned zjistíte, jaké ceny vám dokážeme nabídnout.

Havárie vozidel se při prodeji nepřiznávají

Podvodů při prodeji ojetin je mnoho, stáčejí se tachometry, nepřiznává se to, že vozidlo je havarované, vozidla se omlazují. Pokud někdo kupuje ojeté vozidlo, šance, že bude vozidlo prezentované nepravdivými údaji, je velká: „My nezjišťujeme, jestli majitel uvádí potenciálnímu kupujícímu nepravdivé informace. Pokud takovou informaci o lživých údajích máme, pak vycházejí buď přímo z inzerce, respektive z porovnání údajů v inzerci a historie vozidla, nebo od klienta, který si přes nás prověřoval auto a upozornil nás na to. Nicméně k podvodům dochází velmi často. Třetina prodávaných aut má stočený tachometr, 99,4 % aut se prodávají jako nehavarovaná, 21 % dovezených aut má zfalšovaný původ a poměrně často se lze setkat i s omlazováním auto neuváděním skutečného roku výroby, ale data uvedení do provozu. Někdy může být rozdíl i několik let,“ konstatoval Martin Pajer.

Prověření historie vozidla šetří peněženku

Pokud se tedy klient rozhodne zakoupit ojeté vozidlo, měl by si o něm získat nezávislé informace: „Prověřovat, prověřovat a prověřovat. A myslím tím historii vozidla. Nekupovat si nikdy auto, o kterém nic nevíte. To, že bylo v minulosti havarované či poškozené, nemusí být problém, pokud víte, jak bylo havarované a jak bylo opravené a samozřejmě ho koupíte za přiměřenou cenu. To, že je auto ve skutečnosti o rok či dva tři roky starší, také nemusí být pro kupujícího problém, pokud o tom ví a opět ho koupí za přiměřenou tržní cenu. Prověření historie vozidla pomáhá nejen bezpečnosti provozu, ale také šetří vaši peněženku.“

Nekupovat místo trestat

Česká legislativa umožňuje podvodníky postihovat těžko: „Nejlepším způsobem, jak potlačit podvodné praktiky při prodeji ojetých aut, je, aby si lidé prověřovali jejich historii, protože pak přestanou taková auta kupovat. A kde není kupce, není podvodu. Je to jednodušší, než potrestat podvodníka legislativní cestou, kdy mu musíte prokázat vinu a úmysl, což může být velmi složité.“

Jak se stáčí tachometry

Mnoho zákazníků si při výběru ojetého vozidla podle najetých kilometrů. Podvodníci tedy stáčejí tachometry a počet najetých kilometrů snižují: „Tachometry se stáčejí různými způsoby, respektive zpravidla jde o rozsah úpravy údajů v řídících systémech vozidla. Časté je upravení kilometrového nájezdu i ve všech systémech auta, aby se ani po připojení k diagnostice nedal stočený tachometr odhalit. K této praktice většinou přistupují lidé, kteří s ní mají zkušenosti a kteří stáčí tachometry relativně pravidelně. To znamená, že se zpravidla nejedná o člověka, který jednou za deset let prodává auto. Tachometry se stáčí i opakovaně, někdy dokonce na hodnoty zánovního vozu. Zaznamenáváme i stočení o více než 500 000 km, průměrné stočení se pohybuje okolo 100 000 km. Typické stočení je například u pětiletého auta, které má najeto 150 000 až 180 000 km na 50 000 až 80 000 km,“ prohlásil Martin Pajer.

Přečtěte si: Cena ojetých vozů stoupá, kdy má smysl havarijní pojištění?

Prověřovat, ať už kupujete od kohokoliv

Za podvody s ojetými auty stojí jak organizované skupiny, tak jednotlivci: „Záleží na typu podvodu a jeho náročnosti. Například zatajení havárie či poškození zvládne i jednotlivec a většina lidí chce prodat auto co nejdráže. Je také třeba říci, že ne vždy zná prodávající skutečnou historii vozidla, protože ani on si nemusel auto před koupí prověřit a o předchozích haváriích, stočeném tachometru, skutečném roku výroby či zemi původu nemusí vůbec vědět. Je proto důležité prověřovat auto vždy bez ohledu na to, od koho ho kupujete,“ poradil Martin Pajer.

Info

K prověření historie vozidla slouží také stránky www.kontrolatachometru.cz Ministerstva dopravy. Po zadání čísla VIN karosérie zde zjistíte historii prohlídek vozidla deset let dozadu. Na stránkách www.portaldopravy.cz/taxi/overeni-spz můžete zjistit, zda vozidlo, které si kupujete, nesloužilo jako taxi.