Jan Strmiska | 9. 3. 2021

Jak si vybrat asistenční službu? Odtahovka až před barák a hotel v ceně

Opravdu nehrozí, že vás na dálnici oškubou lovci nehod? Náš rozhovor se specialistkou portálu kalkulator.cz o tom, že automobilové asistenční služby jsou dar z nebes, a přitom skoro nic nestojí.

Jezdíte často daleko od vašeho bydliště? Neutrácejte zbytečně za odtahovku „zdarma“. Jesika Liptáková, specialista na pojištění z portálu kalkulator.cz, nám vysvětlila, jak na cestách autem ušetřit peníze.

Asistenční služby jsou určitě skvělá věc. Nejsou ale už součástí mého povinného ručení?

Máte pravdu. V nějaké základní podobě jsou už součástí většiny pojišťovacích produktů týkajících se aut. Jenže vtip je v tom, že v ceně jsou sice většinou ty služby, které očekáváte, ale jejich rozsah je velice limitovaný. Když tam budete mít odtah, tak je to odtah do nejbližšího servisu od místa nehody. Nebude to odtah do servisu, který máte vy za barákem.

Jsou různé kategorie kvality asistence?

Většinou si to třídí samy pojišťovny. Někdo to má rozdělené do úrovní jako oblečení (smích): S/M/L/XL, jiné asistence rozlišují jen základní a rozšířené služby. Ale vždycky jde v principu o to, co máte jako základní asistenční služby a co jsou ty rozšířené. Ty základní jsou často součástí balíčku povinného ručení, takže je dobré je znát a rozhodně je dobré je využívat. Klient má právo na pomoc, a přitom o tom třeba ani neví.

Jak zjistím, na co mám nárok už v základu?

Vždycky lidem říkám, ať si projdou kartu asistenčních služeb, kterou dostanou od pojišťovny. Ať vědí, na co všechno mají nárok v rámci svého produktu. A ve chvíli, když už mají problém a stojí někde na silnici, mohou volat přímo na linku pomoci řidičům: 1224, kterou provozuje Česká kancelář pojistitelů (což je něco jako sdružení všech pojišťoven, provozuje fond, ze kterého se platí integrovaný záchranný systém atd.). Řeknou vám tam telefonní číslo na asistenční službu vaší pojišťovny, pokud nevíte. Ale také vám nezávisle poradí, na co všechno máte od vaší asistence nárok (najdou si vás v databázi). Pokud snad žádnou asistenci nemáte, ale řešíte akutní problém (blokujete silnici ap.), poradí vám, na jakou nejbližší férovou asistenci se obrátit. Nemusíte se tedy hned nechat oškubat takzvanými lovci nehod.

Jesika Liptáková, produktový specialista pojištění z portálu kalkulator.cz
Jesika Liptáková, produktový specialista pojištění z portálu kalkulator.cz
Foto: Kalkulator.cz

A k čemu jsou pak dobré rozšířené asistenční služby?

Ty jsou výhodné především pro lidi, kteří hodně cestují po republice. Když jste hodně v autě, je vyšší pravděpodobnost, že se vám v něm může stát nějaká nelehká situace, kdy budete potřebovat pomoc. A pak je to také o vzdálenosti. Když jste někde u Plzně, ale bydlíte v Praze a budete mít jen základní asistenční službu a oni vás odtáhnou do servisu v Plzni, tak co tam budete dělat? Stejně si pak na vlastní náklady musíte auto dopravit zpátky. Takže pokud jezdíte hodně (většinou pracovně), rozšířené služby vám opravdu pomohou a třeba i ze zahraničí vás odtáhnou až domů a nemusíte řešit, že máte auto v Plzni, nebo třeba v Berlíně. Rozšířené služby se hodí i v zahraničí, jen se tomu říká jinak. Pokud se vrací poškozené auto z ciziny, říká se tomu repatriace. V rámci odtahu vám odvezou auto do servisu třeba v Berlíně. A pokud to nejde opravit tam a máte zaplacenou službu repatriace, auto pak „repatriačně“ odvezou do ČR. Pokud nemáte repatriaci a chcete takový odtah, musíte si zbytek zaplatit sami.

Jaký je rozdíl asistencí u povinného ručení versus asistencí v ceně havarijního pojištění?

Každá pojišťovna to má trochu jinak. Například u Allianz si sjednáte povinné ručení a havarijní pojištění MAX, které je velmi komplexní a jehož součástí jsou už rozšířené asistenční služby. Ale například u ČSOB si můžete havarijní pojištění zkombinovat s více produkty POV, takže budete mít různé asistenční služby.

Takže kdy si to musím hlídat?

Určitě to není tak, že každý, kdo má havarijko, potřebuje rozšířené asistenční služby. Hlavní, co by si měl říct, je to, jak daleko se pohybuje od svého bydliště. Pokud jezdí 20 kilometrů do práce, tak mu budou stačit ty základní. Protože se vybourá na té své jedné cestě a na to se vztahuje ten základ. Odtáhnou ho taky. A nemusí to být nutně do nejbližšího servisu, může to být do počtu kilometrů nebo nějaké částky. Takže ve smlouvě může být třeba „odtah do 50 kilometrů“ v základu, v rozšířené verzi může být „odtah na vámi určené místo“. Nebo odtah v ceně do 3 tisíc korun a bez limitů.

Počítá se to tedy různě, ale princip je stejný. Pokud jezdíte málo a krátké trasy, stačí vám ta základní asistence, pokud máte velký rádius a jezdíte hodně do zahraničí, rozšířené pojištění by měla být podle mě povinnost.

Uvědomují si lidé výhodu připojištění?

Pokud jezdíte často, máte většinou zkušenosti s nehodami, odtahovkou a problémy na silnicích a už víte, jaký je v těch službách rozdíl. U těch rozšířených máte třeba i náhradní vozidlo. Takže když jedete na nějakou opravdu důležitou byznys schůzku a něco se stane, jen zavoláte na linku, oni si přijedou pro auto, odtáhnou ho, přivezou náhradní auto a jedete dál.

Záleží na tom, jakého má pojišťovna dodavatele asistenčních služeb? Že třeba pro Allianz fyzicky provozuje službu Mondial Assistance, pro ČPP, ČSOB a Kooperativu jezdí Global Assistance, pro Direct zase Europ Assistance, AXA Assistance má vlastní služby atd.

My jako kalkulátor.cz spolupracujeme jen s takovými pojišťovnami, u nichž víme, že zřizují asistenční služby přes takové poskytovatele, u kterých máme jistotu, že vše proběhne v pořádku. Žádné konkrétní stížnosti na asistenční služby ale nemáme, zvlášť u zmíněných velkých hráčů bych se nekvality nebála.

Není tedy důležitý subjekt, ale smlouva?

Přesně tak. Není dnes důležité, jakého dodavatele máte nasmlouvaného, ale mnohem důležitější je, v jakém rozsahu máte smlouvu. Nepřipadá v úvahu, že by se s pojišťovnou asistence hádala o rozsahu.

Takže žádné rozdíly mezi asistenčními službami nejsou?

To zase určitě ne. U těch, se kterými spolupracujeme my, věříme, že jsou rychlejší a o něco spolehlivější. Je tam nějaký rozdíl v počtu servisních bodů, aut, mechaniků. A taky jsou nějaké rozdíly v pokrytí služeb v zahraničí/Evropě atd. Ale váš rozsah asistenčních služeb je jasně daný smlouvou, takže to, co tam máte, určitě dostanete.

A jak fungují lovci nehod?

Tohle všechno, co jsem zmiňovala, funguje u těch velkých poskytovatelů a pojišťoven. Tam bych důvěřovala všem. Pak existují naopak podivné služby, kterým se říká lovci nehod nebo taky crash hunteři. Ti číhají na silnicích a dojedou jako první k bouračce. Otřesenému motoristovi nabídnou odtah, vystresují ho a slíbí, že se o všechno postarají, ale pak pošlou šílený účet. Naštěstí jich ubývá, ale pořád existují. Je to obrovský rozdíl proti těm klasickým asistenčním službám, kde máte třeba za tisícovku ročně úplně všechno.

Prostředí vhodné pro lovce nehod vytváří i monopolní situace na dálnicích. Jak upozornil server kverulant.org, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozdělilo české dálnice na několik úseků, kde by měli nabízet odtah a další asistenční služby jen jeho smluvní partneři.
Prostředí vhodné pro lovce nehod vytváří i monopolní situace na dálnicích. Jak upozornil server kverulant.org, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozdělilo české dálnice na několik úseků, kde by měli nabízet odtah a další asistenční služby jen jeho smluvní partneři. Monopol tak zneužívají i asistenční piráti.
Shutterstock

A co asistenční služby, které nabízí přímo výrobci aut?

Ano, to existuje. Například Škoda Assistance (součástí Škoda Pojištění PLUS) vám pomůže s defektem pneumatiky, při vybití baterie, záměně paliva a hlavně zabouchnutí klíčků ve vozidle a zapůjčení náhradního vozidla. Tyto služby výrobců jsou ale trochu specifické. Určitě si prověřte, co všechno pokrývají a jak dlouho platí. Aby tam byl i odtah, vyproštění a všechny důležité věci.

Co je tedy nejdůležitější při výběru? Limit pojištění?

Limity jsou určitě důležité, ale není to tak jednoduché jako u havarijka nebo povinného ručení, kde je jedna částka. U asistence je částka limitů na každou položku zvlášť. Je limit na odtah třeba 3000 korun, jiný limit na drobné závady, limit na opravu na místě (finanční nebo časový, třeba jedna hodina) atd. Je to rozsekané třeba na 12 jednotlivých minirizik.

Nejzákladnější je odtah, oprava na místě a vyproštění, ty jsou tam asi vždy. A další tam bývá třeba odvoz posádky, poskytování informací (někde tomu říkají pojištění právních služeb). A pak jsou bonusové jako ubytování, přeprava, náhradní vozidlo, dodání paliva atd.

Takže ještě jednou, asistenční služby jsou super, ušetří vám spoustu starostí, a pokud víc jezdíte, tak za 800 až 1000 korun ročně je to jedna z nejvýhodnějších věcí, na jaké se můžete pojistit.

O nás: Kalkulátor.cz je projekt, který srovnává ceny pojištění i ceny energií v celé ČR. Naše výpočty fungují okamžitě, bez otravných telefonátů a registrací. Jako první srovnávač fungujeme férově. Můžete s námi ušetřit tisíce korun ročně. U vybraných dodavatelů energií jsme schopni zařídit i plynulou změnu operátora bez jakékoli námahy. Spočítejte si svou slevu ihned.



Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací