Martin Thienel | 18. 12. 2025
Zima na silnicích: Nejčastější chyby řidičů a řidiček
Zimní období je na silnicích v mnoha ohledech specifické. Sníh a námraza každoročně potrápí statisíce řidičů a řidiček – nejen přímo za jízdy, ale také v rámci přípravy auta na cestu. Podceňovat se ji ovšem nevyplácí. Za některé prohřešky hrozí pokuty, jiné zvyšují riziko dopravní nehody, další vám zase mohou pomoci k vysoké faktuře z autoservisu. A někdy je to kombinace všeho zmíněného.
1. Jízda s letními pneumatikami
Hned na úvod jeden prohřešek s velkým P. Ano, ještě dnes se najdou řidiči, kteří klidně v prosinci vyrazí na silnici s „letňáky“. Riskují přitom nejen nehodu, ale také pokutu ve výši až 2.000 Kč na místě nebo 2.500 Kč ve správním řízení. Zákon říká, že zimní pneumatiky je v období od 1. listopadu do 31. března povinné užít tehdy, když se na vozovce nachází souvislá sněhu, ledu či námraza, nebo to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám očekávat. Jenže jak víme, v zimě se počasí velmi těžko odhaduje a minimálně ranní námraza bývá nedílnou součástí řady zimních dnů. Proto se nevyplácí riskovat. Jistotou jsou zimní pneumatiky minimálně během celého zákonem definovaného období. Samozřejmě takové, které mají hloubku dezénu alespoň 4 mm.
2. Odjezd se zasněženým autem nebo zamrzlým sklem
Komu by se ráno v mrazech chtělo škrábat nebo ometat celé auto? Asi nikomu. Jenže jak se říká, bezpečnost až na prvním místě – a neúprosný je v tomto případě i zákon. Za sněhovou čepici na autě hrozí bloková pokuta až 1.500 Kč nebo 5.000 Kč ve správním řízení, pokutu pak můžete dostat i za špatně udržované čelní sklo, které omezuje viditelnost řidiče. A trestá se i zasněžená SPZ. Zakrytá registrační značka, mimo jiné právě sněhem, vám může vykoledovat pokutu až 10.000 Kč nebo klidně rok bez řidičáku.
3. Riskování pokuty za nastartovaný motor
Pro mnoho řidičů a řidiček je škrábání zamrzlých skel či odmetání sněhu s nastartovaným motorem běžná praxe. Ale věděli jste, že takové počínání není v souladu se zákonem? Opět hrozí pokuta až 1.500 Kč na místě nebo až 5.000 Kč ve správním řízení. Takže nejdřív připravit auto na cestu, teprve potom nastartovat a rychle odjet. Modernějším autům a jejich motorům to dokonce svědčí mnohem víc.
4. Špatná ochrana čelního skla před zamrznutím
Spousta lidí se chce rannímu škrábání skel vyhnout. A není se čemu divit, přece jen nejde zrovna o nejpříjemnější práci. Vyhráno mají řidiči moderních aut vybavených vyhřívanými skly. Ti ostatní často hledají jiná řešení. Ne všichni si ale berou na pomoc k tomuto účelu určené hliníkové folie, které ve většině obchodů pořídíte za pár korun. Někteří řidiči sáhnou i po kartonové krabici nebo jiném materiálu, kterým se snaží sklo zakrýt. Jenže tato řešení obvykle napáchají víc škody než užitku, protože karton nebo textilie do sebe nasají vlhkost a následně přimrznou ke sklu. Odstranit je pak může být ještě složitější a časově náročnější úkol než běžné čištění zamrzlého skla.
5. Ředění a špatné doplnění chladicí kapaliny
Tak schválně, kdy jste si naposledy nechali změřit bod mrazu u své chladicí kapaliny? A kdy jste ji naposledy dolévali? Mnoho řidičů a řidiček má totiž jistý nešvar – když hladina nemrznoucí kapaliny klesá, dolévají destilovanou vodu. To samo o sobě chyba není, jenže jakmile je směs příliš naředěná, může dojít k jejímu zamrznutí. Potom hrozí mnohdy i fatální poškození motoru, které obvykle znamená vysokou fakturu v servisu.
6. Letní směs v ostřikovačích
V případě použití letní směsi v ostřikovačích sice k poškození motoru nedojde, přesto může toto zaváhání způsobit řadu nepříjemností. Při nižších teplotách může letní směs vytvářet „mapy“ na skle, pokud udeří mrazy, pak hrozí přímo její zamrznutí. To někdy vede až k poškození hadiček, trysek a nádrže. Potom není možné udržovat čisté čelní sklo, což má za následek zhoršenou viditelnost. Auto se tak stává takřka neschopným provozu, protože ostřikovače jsou během zimních plískanic nezbytným vybavením.
7. Zapnutí přimrznutých stěračů
Jste zvyklí sednout do auta a hned si setřít přední sklo stěrači? V zimě buďte opatrní. I když se sklo na první pohled zdá být bez námrazy, stěrače mohou během noci přimrznout. Jejich rychlé spuštění pak může poškodit nejen gumu na stěračích, ale také samotný motor. Proto je vždy třeba nejprve zajistit odlepení stěrače od skla – ovšem nikoli odtržením, ale raději mírnější cestou. Poslouží nejen teplý vzduch z ventilátorů směřovaný na čelní sklo, ale také odmrazovače, kterých na trhu najdete celou řadu. Někteří řidiči se snaží podobným problémům předcházet zvedáním stěračů, které pak ve vertikální poloze nechají klidně celou noc. To je ovšem další chyba, protože v případě silné chumelenice nebo větru hrozí poškození.
8. „Násilné“ otevírání dveří a stahování zamrznutých oken
Nejen stěrače by se neměly odtrhávat násilím. Podobná pravidla platí také pro přimrznuté dveře nebo boční okna. V prvním případě riskujete zničené těsnění, v tom druhém to pak mohou odnést i motory. Zase je proto třeba použít odmrazovače, případně pak vyhřívání auta a skel. Samozřejmě pokud se lze do auta dostat nebo máte možnost zapnout tyto funkce na dálku.
9. Stejný styl jízdy jako v létě
Mnoho lidí má pocit, že když nazují zimní pneumatiky a na silnici není zrovna sněhová závěj, riziko nehody není o nic větší než v létě. Jenže tak to úplně není. I při teplotách nad bodem mrazu mohou být silnice pokryté tenkým ledem. Navíc i na zcela suché silnici najdeme úseky, kde se drží voda. Proto je třeba přizpůsobit styl jízdy a zbytečně neriskovat. Důležité je také dodržovat dostatečné odstupy, protože brzdná dráha se v zimních podmínkách často i násobně prodlužuje.
10. Neznalost krizových situací a správných reakcí
Víte, jak se zachovat, když se vaše auto dostane do smyku? Jak nandat sněhové řetězy nebo co dělat když s autem zapadnete ve sněhové závěji? To všechno jsou znalosti, které se v zimním období mohou hodit – a pokud je zatím nemáte, pak je dobré si je osvojit. Hodit se může třeba škola smyku nebo další kurzy, které vás na podobné situace připraví. A pokud se chystáte do hor nebo oblastí s kritickými úseky silnic, pak si ještě před odjezdem natrénujte nandání a sundání sněhových řetězů. Uvidíte, že na silnici pak tyto schopnosti jako když najdete.
11. Špatně nastavené pojištění
Někdy můžete udělat všechno správně, a přesto k nehodě dojde. Ať už je to srážka s jiným autem, nebo třeba hromada sněhu a ledu, která ze stromu spadne přímo na vaše auto, ochrání vás jedině správné pojištění. Základem je samozřejmě povinné ručení, které lze doplnit o různá připojištění, komplexní jistotou pak zůstává havarijní pojištění, které by zejméně u novějších aut mělo být samozřejmostí. V obou případech nezapomeňte na odpovídající pojistné limity, důležitá je také výše spoluúčasti. Se správným nastavením pojistky i vyhledáním nejvýhodnější nabídky vám rádi pomůžeme.