Martin Thienel | 4. 8. 2025

Podvodné telefonáty - vishing a spoofing: Návod, jak nenaletět

Podvodné telefonáty a techniky jako vishing a spoofing v posledních letech výrazně narůstají. Říkáte si, že zrovna vám se to přece nemůže stát. Že si dáváte pozor a nesdělujete nikomu citlivé informace. Teď vás asi trochu znejistíme - podvodníci jsou čím dál tím mazanější a přichází s novými technikami, jak vás okrást o peníze. Jak tyto útoky probíhají, jak je rozpoznat a jak se účinně bránit? To vše se dočtete v našem článku.

Co je to vishing a spoofing

Podvodné telefonáty jsou často doprovázeny slovy vishing a spoofing. Pojďme si tyto pojmy vysvětlit.

Co je vishing? Jedná se o typ podvodu, kdy se útočník snaží získat citlivé informace prostřednictvím hovoru. Název vznikl spojením slov "voice" (hlas) a "phishing". Podvodník se obvykle vydává za pracovníka banky, policie nebo jiné důvěryhodné instituce a pod různými záminkami vás žádá například o přístupové údaje, čísla platebních karet nebo ověřovací SMS kódy.

A spoofing? Ten označuje techniku, při které útočník zajde ještě dál a rovnou falšuje identitu nebo telefonní číslo volajícího. Podvodník si nastaví číslo, které se vám zobrazí na displeji. Typicky jde o číslo vaší banky, státní instituce nebo dokonce známého kontaktu, přitom však volá úplně někdo jiný. Spoofing se často používá právě při vishingu, aby podvodník působil věrohodněji a zvýšil šanci, že mu sdělíte citlivé informace.

Jsou vaše účty za telefon nesmyslně vysoké?

Porovnáme pro vás nabídky operátorů a vybereme nabídku dle vašich potřeb.

Časté typy podvodných telefonátů

V ČR je vishing i spoofing aktuálním problémem a četnost podvodných telefonátů v posledních pár letech výrazně narůstá. S četností bohužel přibývá také počet obětí, které v důvěře podvodníkům naletí. I když základní princip techniky podvodů se příliš nemění, volající jsou kreativní a přichází s novými metodami. Tyto jsou ty nejběžnější:

Falešný bankéř: Volající se vydává za zaměstnance banky a pod záminkou ochrany vašeho účtu se snaží vylákat přístupové údaje či ověřovací SMS kódy. Často tvrdí, že váš účet byl napaden.

Falešný policista či úředník: Podvodník vás přesvědčuje, že jste obětí podvodu. Vyžaduje spolupráci a údaje o bankovním účtu či platebních kartách.

Výhrůžka exekucí nebo pokutou: Volající vás zastrašuje smyšlenými dluhy, hrozí okamžitou exekucí nebo vysokou pokutou, případně se vás snaží přimět k rychlé platbě.

Slib výhry či dědictví: Podvodník vás informuje o údajné výhře nebo dědictví, ovšem za podmínky, že mu sdělíte osobní či bankovní údaje.

Wangiri podvod: Neznámé zahraniční číslo vás krátce prozvoní a spoléhá na vaši zvědavost, abyste zavolali zpět. Často volá opakovaně. Hovor je draze zpoplatněn.

Automatizovaný hovor: Robotický hlas vás informuje například o zablokovaném účtu nebo výhře, většinou s cílem vylákat citlivé údaje.

Investiční podvod: Volající láká na jisté zhodnocení peněz v kryptoměnách, akciích či jiných produktech a žádá o platební údaje či první vklad.

Podvod na online bazaru: Podvodník se vydává za zájemce o koupi či prodej, posílá falešné odkazy a snaží se vylákat údaje k platební kartě nebo přístup do internetového bankovnictví.

Nezapomeňte, že ne každý hovor z neznámého čísla je podvodný. Pokud jste si u poskytovatele energií, internetu nebo mobilního tarifu na jeho webu vyplnili online kalkulaci a zadali své telefonní číslo, je vysoce pravděpodobné, že vám po čase zavolá skutečný operátor s vysvětlením výsledků nebo doplňujícími informacemi. Uvědomte si ale, že i takový legitimní hovor se může na některých mobilních telefonech zobrazit jako spamový, protože ho automatické filtry omylem označí.

Typický průběh hovoru

Všechny podvodné telefonáty mají společné znaky, které by měly rozsvítit kontrolku obezřetnosti a nedůvěry ve vaší mysli.

Zavolá vám neznámé nebo naopak důvěryhodně vypadající číslo. Volající se představí jako zaměstnanec banky, policie či jiné instituce. Brzy vás upozorní na něco závažného, třeba podezřelou transakci, napadení účtu nebo dluhy. Zpravidla působí velmi naléhavě a snaží se vás přimět k okamžitému jednání nejlépe bez rozmýšlení. Dáte-li najevo své pochybnosti, podvodník se snaží vaši nedůvěru rozptýlit. Jeho cílem je zisk citlivých dat nebo přímo peněžních prostředků. Někdy může požádat i o instalaci softwaru do vašeho telefonu či počítače pod záminkou pomoci či kontroly. Na konci hovoru volající často zdůrazní, že vše musí proběhnout diskrétně.

Jak se bránit podvodným telefonátům

Před sdílením svého telefonního čísla se zamyslete nad důvěryhodností druhé strany. Poskytujte jej pouze ověřeným osobám či institucím.

Používejte aplikace na blokování spamových hovorů. Ty pracují se seznamy podvodných telefonních čísel a mohou vás varovat před rizikem.

Volá vám neznámé číslo? Buďte obezřetní a nejprve si číslo ověřte online ve vyhledávači či databázi. Na spoofing je ale bohužel každá databáze telefonních čísel krátká.

Odolejte naléhavosti. Podvodníci často vyvýjí tlak, aby vás přiměli jednat impulzivně. Vždy si dopřejte čas na rozmyšlenou. Pokud vás někdo kontaktuje s podezřelou žádostí, položte hovor a zavolejte zpět na oficiální číslo instituce, které si sami vyhledáte.

V případě pochybností kontaktujte svou banku či polici. Pokud máte podezření na podvod, nestyďte se a ihned se obraťte na oficiální podporu.

Nikdy nesdělujte své osobní, finanční nebo přihlašovací údaje po telefonu, ani když volající tvrdí, že je z banky, úřadu nebo jiné instituce. Takové organizace vás nikdy nebudou žádat o vaše osobní informace prostřednictvím nečekaného telefonního hovoru.

Schváleno: Martin Thienel, Kalkulátor.cz

NačítámNačítám