Jan Strmiska | 7. 8. 2020

V ČR je přes 2 miliony zákonů. Úředník jako sluha a další perly

Počet zákonů exponenciálně roste. Globální problém antiliberalizace lidstva

Když ještě nebylo písmo a lidé museli mít vše důležité v hlavě, svět byl jednoduchý. Když nějaký zákon ztratil smysl, prostě se na to zapomnělo. Jenže počítače nezapomínají. Příliš mnoho zákonů a vyhlášek. To je sice stejně otravné jako exploze soukromých dat, jenže na rozdíl od miliard nesmyslných selfíček vršících se na hromadách v datových centrech jsou miliony zákonů věc, která může výrazně změnit život kohokoli. Nevyžádaně, i když tomu zkusíte uniknout životem offline.

STÁT PLÝTVÁ, ALE CO VY? Chcete vědět, kdo má na trhu nejvýhodnější tarify na elektřinu a plyn? Spočítejte si hned.

Kolik je tedy zákonů?

Předseda nejvyššího soudu Pavel Šámal v roce 2018 v rozhovoru uvedl, že se jejich počet jen odhaduje (!) na více než dva miliony platných zákonů, norem, vyhlášek, předpisů a nařízení. A rychle to roste. V roce 1948 u nás bylo právních norem jen 50 000! A stát fungoval. V roce 1990 už to bylo 500 000. Za dvacet let, v roce 2010, oddělení analýz Ústavu státu a práva Akademie věd ČR odhadovalo najednou počet už na 1 600 000. Nyní už budeme vysoko nad dvěma miliony. To je téměř exponenciální nárůst. A to máme ještě děsivější mor – totiž počty nejrůznějších novelizací. Tedy přepisování a přečmárávání stávajících zákonů, které je navíc často účelové. Takzvané přílepky (pozměňovací návrhy), které vůbec nesouvisí s původním obsahem zákona. Třeba když se uzákoní zadávání veřejných zakázek v zákoně o surových diamantech. :-) Dokonce i Ústavní soud to označil v roce 2007 za protiústavní.

Ani stát neumí spočítat kolik je zákonů

Podobně neuvěřitelné je, že když v roce 2018 dostalo Ministerstvo vnitra žádost na poskytnutí informace o tom, „Kolik tiskových stran je popsáno zákonem, souvisejícími vyhláškami a jiným, se zákonem souvisejícím předpisem potřebným pro znalost zákona ČR“, v tomto dokumentu se z toho vykroutilo s tím, že počet už vůbec není možné určit. Určitě je to prý alespoň milion normostran, pak jde o dalších 100 000 zákonů, kde nikdo vůbec netuší, jak jsou dlouhé, a u právních předpisů vydaných územními samosprávnými celky už ani za mák netuší, kolik jich je, natož počet jejich stran. Někdo by měl poslancům a úřadům připomenout, že méně je více.

Je jenom problém České republiky?

Ani náhodou. Je to celosvětový problém. Donald Trump přišel s tím, že by chtěl za každý nový zákon dva jiné zrušit. Lobbistické tlaky jsou stejně účinné i v USA. Čím větší společnosti, tím je pro ně regulované prostředí výhodnější. Zabetonovává se tak jejich status quo a zavírají se tak dveře jejich konkurenci. U nás typicky bankovní sektor. Založit si banku nebo pojišťovnu je tak komplikované, že... to radši necháme být. A nebo mobilní operátoři. Proč bychom měli chtít další, když ti dnešní si tak pěkně žijí spolu v idyle na jednom písečku?

Z této doby platí některé naše zákony. Třeba o služkách nebo rodinném životě učitelek. Stát se je před pár lety pokoušel zrušit, ale rozhodl se, že to raději nebude riskovat. :-) Foto: Wikipedia Commons

Právní perly ještě z dob Rakousko-Uherska, které stále platí:

Pro cesty do území Československé republiky z území německo-rakouského a jihoslovanského státu, dále z území republiky maďarské jest potřebí povolení plnomocníka Československé republiky ve Vídni I., Lobkowitzplatz 2. (nařízení 96/1918 Sb.)
Učitelky veřejných škol obecných a občanských mohou po skončené počáteční službě vstoupiti do stavu manželského a nepozbývají práva setrvati ve službě školní. Učitelkám, které ještě nemají počáteční službu za sebou, je třeba povolení okresní školní rady, aby se mohly provdati. (zákon 455/1919 Sb.)
Veškeré obilí, z něho vyrobené mlýnské výrobky, rýže, jakož i luštěniny cizozemského původu zabavují se, jakmile se přivezou na území československého státu, ve prospěch tohoto. (nařízení 125/1919 Sb.; rýže byla později vypuštěna)
Pro Rakušany a Němce platí povinnost zaplatit 5 korun za vízum pro vjezd do Československa.
Pro zaměstnance, dosud do kategorie sluhů náležející, zrušuje se ve státní službě, jakož i ve službě podniků a fondů státem spravovaných úřední název „sluha“ a zaměňuje se za úřední pojmenování „zřízenec“ . (zákon 251/1921 Sb.)

O nás: Kalkulátor.cz srovnává ceny elektřiny a plynupojištění. Je to první projekt podobného typu v ČR, který je opravdu fér. Chceme s ním energošmejdy konečně zatlačit do kouta. Na Kalkulátoru všechny výpočty fungují okamžitě, celé a bez otravných telefonátů.

Můžete tak teď na energiích ušetřit tisíce korun ročně. Naše výpočty zahrnují všechny aktuálně dostupné tarify na trhu a u vybraných dodavatelů energií jsme schopni zajistit plynulý přechod bez jakékoli vaší námahy. Neplatíte nic navíc, k ničemu se u nás nezavazujete, peníze na náš provoz získáváme jinak. Smlouvu máte přímo s dodavatelem jakého si vyberete. Spočítejte si svou slevu ihned v našem kalkulátoru energií.